/var/www/vhosts/compactcarshow.nl/httpdocs/media/background/10e Oldtimerweekend Zundert.jpg

10e Oldtimerweekend Zundert

Een hoger op de pootjes staande VW Golf Country 4x4 is een zeldzame verschijning uit 1990 op basis van de Golf 2. Kenmerkend zijn het reservewiel achterop, de bull bar voorop en een bodembeschermingsplaat.
 

In het Brabantse Zundert, nabij de Belgische grens, werd van 29 t/m 31 mei voor de 10e maal het jaarlijkse Oldtimerweekend gehouden. Op een groot weiland waren er naast oldtimers ook stationaire en stoommotoren, tractoren, vrachtwagens, 4x4 (leger)voertuigen en motor- en bromfietsen te bewonderen en in actie te zien. Dit keer viel de grote variatie op aan alles met en op wielen, waaronder diverse bijzondere voertuigen. We zoomden met name in op de inbreng van compacte gebruiksklassiekers.

Dit keer was er geen sprake van zonnig zomerweer, maar van wisselvallig, fris lenteweer met een stevige wind en motregen. Dat zorgde voor minder deelnemers met vooral open voertuigen en dure, exclusieve klassiekers. Beide dagen waren er diverse activiteiten op en rond het terrein voor jong en oud. Zo waren er een speelveld voor de kleintjes en 4x4 demo's in ruw terrein met hoogteverschillen. De sfeer in Zundert is altijd gemoedelijk en de nostalgie van het landleven is er volop te proeven. De organiserende Stichting 'De Walm' bestaat uit een gedreven vriendengroep die ooit gezamenlijk allerlei oldtimerevenementen af gingen. Het jaarlijks in het 3e weekend van mei gratis toegankelijke Oldtimerweekend telt elke editie weer meer 'vaste' gasten. De meesten overnachten ter plaatse aan de rand van het (camping)terrein. Ook steeds meer Belgen bezoeken het evenement.

Voor deze totaal gerestaureerde Opel Kadett A 1.0 S vanaf 1962 met een 48 pk sterke motor wordt 7 mille gevraagd. Zijn B-, C-, D- en E-opvolgers werden nog populairder en de successtory werd voortgezet via de eerste Astra F tot het huidige nieuwe model. Herkent u deze rariteit? Deze mini Ferrari F40 look-a-like is een omgebouwde Suzuki GX (1979-1982) ofwel een zeldzaam stadswagentje met een 47 pk sterk 1 liter 4-cilindertje achterin. Wellicht trek je er nog meer bekijks mee dan met een echte Ferrari. Topmodel van de 1e generatie BMW 3-serie was de vanaf 1977 leverbare 323i 6-cilinder met 143 pk. Het was destijds een gewilde sportsedan en nu een klassieker met potentie. Dit nette exemplaar staat op lichtmetalen Alpina wielen en heeft koplampwissers.

Kevers waren er in diverse varianten, maar deze 1300 uit 1965 springt eruit dankzij zijn fraaie two-tone kleurstelling en imperiaal. Dit exemplaar wordt te huur aangeboden voor en trouw- en andere gelegenheden. Dit 4-deurs Duitse Ford Escort 1.1 Mk 2 instapmodel uit 1977 met niet originele velgen is een mak lammetje. De 110 pk sterke RS 2000 rallywagen was daarentegen een wolf in schaapskleren met een betere wegligging dan zijn Engelse Mk 1 voorganger. Deze door Pininfarina getekende Peugeot 306 Cabrio (1993-2002) is nu een leuke open en uiterst betaalbare 4-zits youngtimer als late opvolger van de destijds populaire 204 en 304 Cabrio (1966-1975).

Gebruiksklassiekers & youngtimers

De opkomst van de deelnemers kwam vrij laat begin van de middag goed op gang mede vanwege het wisselvallige weer. Het streefaantal van circa 100 deelnemende oldtimers werd dit keer echter niet gehaald. Er waren opvallend veel gebruiksklassiekers en youngtimers, variërend van een Fiat 500 tot een open Cadillac van 5,5 m lang. Dure Mercedessen en Jaguars kom je er niet tegen, maar vooral de betaalbare klassiekers tot zo’n € 15.000,- van Opel, Ford en BMW en vooral diverse Kevers, en T1 en T2 busjes. De Italiaanse, Franse, Amerikaanse en Engelse merken was mooi gelijkelijk verdeeld. Dit keer waren er ook nogal wat Datsuns, zoals een 100A Cherry, twee 240 Z sportwagens en een zeldzame 2400 6-cilinder sedan. Dat de VW Golf een populaire youngtimer is bij de jeugd zagen we aan de diverse aanwezige typen, waaronder een zeldzame Country 4x4 op basis van de Golf 2. Een klassieke Kever blijkt ook een echte allemansvriend te zijn, waaronder een crosswagen en diverse getunede typen. Ook zagen we een mooie, zeldzame 1e generatie Scirocco. Ook de Franse inbreng was divers met onder meer een Peugeot 203, 205 met Dimma design bodykit, een Renault Fregate sedan, een kleinere Dauphine, een R4 brandweerwagen en enkele getunede Renault 5’s, een Citroën Ami 8 Break en Visa Super E. Van oudsher zijn de Engelse open sportwagentjes geliefd, zoals de Triumph Spitfire 1500, MG Midget en de oudere Triumph TR3 en Herald 1200. Grote verrassing dit keer was een 2-zits Messcherschmitt KR 175 dwergauto van begin jaren’50 met gespikkelde roestplekken op de body. Inmiddels zijn de prijzen voor deze bijzondere wagentjes flink gestegen. Kortom, er valt genoeg te zien en te beleven tijdens het Zundertse Oldtimerweekend voor een leuk gezinsuitje. Tevens is het een leuke ontmoetingsplek voor gelijk gestemde liefhebbers en kun je je ook prima oriënteren voor de aanschaf van een betaalbare gebruiksklassieker of een leuke youngtimer voor de fun.

Om het wat sullige merkimago op te krikken met wat meer sportiviteit bracht DAF in 1968 ook een 55 Coupé met Michelotti koets uit. Met zijn 45 pk sterke 1.1 liter Renault motor en traploze Variomatic transmissie was het bepaald geen strepentrekker. Deze Messerschmitt KR 175 was er vanaf 1953 met een 9 pk 1-cilindertje voor een bescheiden top van 75 km/u. Deze destijds populaire dwergauto is een 2-zitter met een opvallend doorzichtig koepeldak en nu als klassieker met 'fietsstuur' flink aan de prijs. In 1959 verscheen de Triumph Herald 1200 met een fraaie Michelotti koets op een afzonderlijk chassis in de vorm van een cabrio, coupé, stationcar en coach. Met bagagerekje is de cabriolet de ideale toerwagen met een stijlvolle picknickuitrusting.

De met name in de VS populaire Datsun 240Z 2-zits sportwagen is de stamvader vanaf 1969 tot de huidige 370 Z-serie. Zijn klassieke opvolgers waren de 260Z (2+2 en de 280 ZX (targa) vanaf 1973 en 1978. De prijzen zijn intussen flink gestegen. De Citroën Visa was vanaf 1978 een praktische, compacte 5-deurs gezinswagen met 2- en 4-cilinder motoren, zoals deze nette Super E. Bijzonder zijn de sportieve Chrono (1982), Décapotable cabrio-limousine (1983) en de snelle GTI (1984). De destijds populaire kleine Renault Dauphine met een krachtiger 845 cc motortje achterin is een echte langloper die als sedan tussen 1956 en 1968 werd gebouwd. Met name de vrij zeldzame Gordini versie is nu een gewilde klassieker.

Vanaf 1971 werd de kleine Austin-Healey Sprite roadster t/m 1979 doorgebouwd als MG Midget. Dit late exemplaar met lelijke plastic bumpers heeft een 66 pk sterke 1.5 liter motor voor een top van 160 km/u. Als opvolger van de geliefde Nuova 500 uit 1957 verscheen in 1972 de hoekige Fiat 126 met een 23 pk 594 cc 2-cilindertje. Vanaf 1977 t/m 1992 werd dit model ook in Polen gebouwd als open en gesloten 126 P met achterin een grotere 652 cc motor. De succesvolle Fiat 600 bestaat dit jaar 60 jaar en behoort tot de meest succesvolle kleine Fiats. Vanaf 1973 was er ook een Seat versie en vanaf 1966 al een in voormalig Joegoslavië gebouwde Zastava 750 met achterin een 25 pk 767 cc 4-cilinder.

De Citroën Ami 8 was er ook als praktische, ruime Break (1969-1979). Deze opvolger van de Ami 6 uit 1961 met dezelfde luchtgekoelde 602 cc 2-cilinder had 32 i.p.v. 20 pk en haalde een hogere topsnelheid van 120 km/u. De laatste, 5e generatie Triumph Spitfire was de 71 pk sterke 1500 met een top van 160 km/u. Nog steeds is het een populair en betaalbaar open sportwagentje met een fraaie Michelotti koets, die ook in de VS goed is verkocht. De 1e generatie VW Scirocco (1974-1981) is een hoekig gelijnde 3-deurs coupé van Giugiairo. Na deze optisch aangepaste GT versie verscheen in 1976 een GTI-versie met een 110 pk 1.6 liter injectiemotor uit de Golf GTI voor een iets hogere top van 185 km/u.

Graphic Exception
Autoservice Deinum: meer dan een halve eeuw Automobielkennis! Peugeot Darl' Mat 402 roadster uit de jaren
JB Autoservice gespecialiseerd in VW, Audi, Seat en Skoda.
Garage Bonhof, APK, keuring station, en airco specialist in EPE. Alle occasions voor u geselecteerd. Vertrouwd een auto kopen doet u bij Garage Bonhof in Epe.
WWW.ARTVO.NL, sterk in elk merk maar gespecialiseerd in klassieke Renaults.
Uw Peugeot Specialist in Midden Nederland voor onderhoud, tuning en maatwerk.
VICTRACE staat voor VICTORIE & RACE = VICTRACE. Sinds 1986 heb ik mij bezig gehouden met het verfilmen van Historic- & Classic Car & Motorcycle events in binnen- & buitenland.
Joop Stolze Classic Cars in De Lier
Advertentie Ruimte 270 x 125 pixels
European Veteran Rally
Advertentie Ruimte 125 x 125 pixels