/var/www/vhosts/compactcarshow.nl/httpdocs/media/background/Autotron Oldtimerbeurs Rosmalen 2015.jpg

Autotron Oldtimerbeurs Rosmalen 2015

Vergeleken met de zeer succesvolle, internationale en exclusieve InterClassics & Topmobiel klassiekerbeurs in Maastricht is de Autotron Oldtimerbeurs, die driemaal per jaar wordt gehouden, een kleine, regionale klassiekerbeurs. Op 21 en 22 november bezochten we deze in Rosmalen en wat opviel is dat het grote aanbod van grote Amerikanen en Mercedessen steeds meer plaats maakt voor bijzondere, compacte klassiekers van alle mogelijke merken. Wij maakten een beursrondje en kiekten de 14 leukste exemplaren om die omslag zichtbaar te maken.

Tekst & Foto’s Hans Ouweneel

Er worden in het topsegment van de klassiekermarkt nog steeds fantasieprijzen betaald voor met name vroege Porsche 911’s en bijzondere versies, zoals de R(S). Ook veel klassieke typen Ferrari’s brengen enkele tonnen tot wel miljoenen op. Toch is er in het segment eronder tot een prijs van 100.000 euro een nieuwe trend te bespeuren. Verzamelaars leggen zich namelijk meer en meer toe op bijzondere auto’s uit de jaren ’80 en ’90, ofwel de youngtimers die de overgang naar het digitale tijdperk markeren met onder meer boordelektronica, elektrische ontsteking, injectiemotoren en een digitaal dashboard. Dat betekent tevens dat ook mindervermogende autoliefhebbers aan hun trekken kunnen komen. Ook bijzondere gebruiksauto’s in topconditie tot zo’n 25 jaar oud zijn meer en meer in trek bij jongeren. In de budgetklasse tot 5 mille troffen we op de beurs enkele Dafjes aan, zoals een Daffodil uit 1966 voor € 3.750,- en een Daf 46 uit 1976 voor € 3.950,-. Ook zagen we enkele betaalbare open funcars, zoals een MEGA Tjaffer met kunststof body uit 1996 voor € 4.500,- en een zeldzame Lada Samara cabrio. Typerend voor de Autotron beurzen is de gezellige, nostalgische beurssfeer, waar met name Brabantse autoliefhebbers elkaar ontmoeten. Ondanks het kleinschalige karakter staat er altijd wel een gevarieerde mix aan Europese, Amerikaanse en enkele Japanse klassiekers in de prijsklasse van globaal 3,5 tot 50 mille. Kijk voor de 2016 beursagenda met data en info over de diverse beurslocaties op www.oldtimerbeurs.net

Aanbod compacte ‘specials’

 

Eerst namen we een kijkje in de Vide ofwel de 1e verdieping boven de beursvloer, waar we oog in oog stonden met een Opel GT (1968-1973) sportcoupé. Voor menigeen was en is dat een betaalbare ‘droomauto’ in de vorm van een mini-Corvette. De bescheiden 1.100 cc B Kadett motor maakte in 1970 al plaats voor een krachtiger 90 pk 4-cilinder, die ook te vinden was in de 1e generatie Ascona en Manta. In totaal zijn er ruim 100.000 GT’s verkocht. De aantrekkelijk gelijnde koets met klapkoplampen voor en dubbele ronde achterlichten is echter zeer roestgevoelig en ook lastig te restaureren voor een doe-het-zelver. Alleen originele exemplaren in goede staat zijn interessant tot circa 20 mille.

 

Verrassend vonden we een origineel Nederlandse en voor de historische rallysport geprepareerde Lancia Beta Monte Carlo (1975-1981) uit 1976. Dit is zondermeer de meest sportieve en meest zeldzame Beta versie, die ook een sedan, coupé en HPE sportwagon omvatte. Deze 2-zitter was er als gesloten coupé en als open targa. Het model was met een dwars achter de achteras geplaatste 2 liter met dubbele bovenliggende nokkenassen, een dubbele Weber carburateur, onafhankelijke wielophanging en schijfremmen meer op de autosport gericht. De aangepaste VS versie werd Scorpion gedoopt. Opmerkelijk is dat de productie ten behoeve van een wat verbeterde versie in 1978/79 tijdelijk werd gestopt. De totale productie kwam uit op 7.595 stuks. De Monte Carlo is de enige Beta versie met de potentie van collectors item. Het exemplaar op de foto is nog betaalbaar met een vraagprijs van 25 mille, inclusief alles voor een eventuele terugbouw.

 

Tot een van de meest solide en tijdloze 4-zits cabrio’s uit de jaren’90 behoort de redelijk compacte Audi Cabriolet (1991-2000). Deze werd naast de in 1988 verschenen 3-deurs Audi Coupé vanaf 1992 geleverd voor een destijds stevige prijs van 87.000 gulden met als optie een automaat. De 2.3 E versie op de foto heeft voorwielaandrijving en een 133 pk sterke 5-kleps 5-cilinder injectiemotor met een top van ruim 200 km/u. Opvallend is de bijna perfecte afwerking van het interieur na 3 ton op de teller. Comfort, prestaties en de kwaliteit van de volledig verzinkte koets stonden destijds op een hoog plan. Enige minpuntjes zijn het krasgevoelige plastic achterruitje in de softtop, het beperkte overzicht met gesloten kap en de krappe kofferruimte van 250 liter. Al vanaf 5 mille koop je een net gebruiksexemplaar met een 115 pk 4-cilinder, die wat te licht is voor de 1.300 kg zware Audi Cabrio. De duurdere 2.6 en 2.8 V6 motoren met 150 en 174 pk verhogen het comfort en rijplezier aanzienlijk.

 

In de Bentley room zagen we een voor de rallysport geprepareerde 2e generatie Ford Escort Rallye 2000 met een krachtige 2 liter motor staan voor € 34.500,-. Met de grote Hella lampen voorop en de plexiglas zijruitjes oogt deze beslist als een stoer rallymonster. Al vanaf de eerste generatie Escort vanaf 1968 was Ford succesvol in de rallysport met de befaamde opgevoerde BDA-motoren. Dit latere exemplaar met als basis de RS 2000 (1975-1980) lijkt ons een prima en compleet geprepareerd exemplaar voor een beginner in de rallysport of voor een wat minder competitieve deelname aan historische toerrally’s.

 

Het van de markt verdwenen karaktermerk Saab heeft een korte historie met een indrukwekkende reputatie met turbomotoren en cabrio’s. De Sonett III die u hier ziet is met slechts 48.000 km op de teller is eigenlijk een vreemde eend in de bijt. Met de geflopte open Sonett I van medio jaren’50 wilde Saab laten zien dat ze ook een sportwagen konden bouwen. De in 1966 verschenen Sonett II met een platformchassis, kunststof koets en 841 cc 3-pitter was een tweede mislukte pogiing, want de compacte coupé sloeg in de VS niet aan. Voor de Sonett III (1970-1974) werd de hulp ingeschakeld van de Italiaanse designer Sergio Coggiola. Ook werd een krachtiger 65 pk Ford V4 gebruikt met een bescheiden top van 160 km/u. Met een oplage van 8.368 stuks was de Sonett III toch nog redelijk succesvol. Een echte sportwagen is het echter niet, maar wel een leuk gelijnde rariteit met een nu nog betaalbaar prijskaartje van 20 mille in topstaat.

 

BMW heeft een traditie met vliegtuigen en motorfietsen, maar vanaf de 1500 sedan uit 1961 ook sportieve rijdersauto’s. Dit Michelotti ontwerp met uitstekende techniek werd snel populair met als opvolger de 2- en 3-deurs 02-serie en vervolgens de 1e generatie BMW 3-serie (1975-1983). Deze van origine achterwiel aangedreven 2-deurs sportsedan kreeg ook krachtiger 6-cilinder motoren, zoals de 320/6 uit 1978 op de foto en de bekendere 323i. Hoewel de eerste 3-serie modellen al enige tijd klassiekers zijn, is de vraagprijs van € 4.500,- opvallend laag voor een net exemplaar met fraaie niet originele wielen. Voor sportieve ‘oudere’ jongeren is het een leuke en goed rijdende sportsedan met potentie van een collectors item. Ga bij aanschaf wel voor het best mogelijke exemplaar, want ook BMW’s kunnen roesten.

 

De Golf is al vanaf het oer-model uit 1974 een hit voor het VW-concern. De eerste 3 generaties waren vrij Spartaans uitgerust. Dat is niet het geval met deze 70 pk sterke Golf 1 1600 GLS automaat uit 1978 die wij zagen met een stevige vraagprijs van € 8.950,-. Verwacht niet de luxe van een airco en cruise control, maar wel eenvoudige comfort items als hoofdsteunen, mistlampen en een bruin skai interieur. Deze zeldzame, luxueuze en gerestaureerde Golf met Malaga rode lak is niet meer dan een praktische gebruiksklassieker en is compleet gedocumenteerd. Voor dezelfde prijs kun je ook een meer opwindende Golf 1 GTI met een 110 pk 1.6 liter injectiemotor of een Golf 1 Cabriolet met een 112 pk 1.8 liter motor kopen voor meer rijplezier.

 

Van de in de jaren’60 populaire Renault Dauphine sedan met nog de motor achterin zagen we een unieke, gerestaureerde en gereviseerde Gordini versie uit 1966 voor € 8.200,- staan. Met een circa 40 pk sterk 845 cc 4-cilindertje was het echter geen strepentrekker, maar er waren wel schijfremmen en een 4-handbak gemonteerd. Deze aaibare compacte sedan bood voor de normen van destijds voldoende zit- en bagageruimte voor een gezinnetje. Met zijn vriendelijke uitstraling en nostalgische (race)concept met de motor achterin is het een hebbedingetje voor de Renault liefhebber.

 

De Ford Taunus is al vanaf 1948 een bekend Duits Ford model dat vanaf de P2 t/m P7 serie steeds een geheel andere koets kreeg aangemeten. Vanaf de 12M P4 kreeg de P-serie voorwielaandrijving. De P6 15M 1500S XL op de foto was destijds een vrij zeldzaam, hoekig gelijnde en luxueuze coupéversie met een 75 pk sterke 1.5 liter voor een nette top van 160 km/u. De meer reguliere coach, sedan en stationcar versies zijn geen echte liefhebbersauto’s. Voor dit leuke coupeetje uit 1970 met slechts 51.000 km op de teller maken we graag een betaalbare uitzondering.

 

De BMW E30 serie volgde de eerste generatie 3-serie in 1982 op met een wat strakker gelijnde koets en wat meer luxe en varianten. Je kunt deze degelijk gebouwde Beierse E30 modellen al kopen vanaf 5 tot 10 mille om er eventueel dagelijks (zakelijk) mee te rijden. De op de foto net ogende 2-deurs 320i uit 1983 is al een klassieker met potentie en de 1X 4-deurs 325 uit 1986 ernaast een kansrijke youngtimer om nog wat verder in belangstelling en waarde te stijgen. Beide modellen roepen met hun schuif/kanteldakje zeker de nostalgie van de jaren’80 op, waarin de auto elektronica bij BMW een vlucht nam.

 

Wie aan een compacte Engelse roadster denkt, komt al snel uit bij een MGB of Triumph Spitfire. Een te overwegen alternatief is de zeldzamere Sunbeam Alpine (1959-1968). Het groene exemplaar op de foto heeft een body-off restauratie achter de rug en een vraagprijs van 18 mille. Kenmerkend zijn de zelfdragende koets, draairaampjes en de vleugels achter. Er was keuze uit een 1.5, 1.6 en 1.7 liter 4-cilinders met een vermogen tussen de 78 en 94 pk voor een nette top tot circa 165 km/u. Van de zeldzame en best aantrekkelijk ogende Alpine zijn bijna 70.000 exemplaar gebouwd en dat maakt hem wat exclusiever dan zijn wat conventioneler gebouwde open Engelse concurrenten.

 

Drie jaar na de verschijning van de Ami 6 sedan in 1961 met een typisch naar binnen wijkende achterruit volgde een praktischer Break versie met een handige 5e deur als tegenhanger van de populaire Renault 4. De karaktervolle Franse Ami was een allemansvriend met 2CV techniek. Op de foto ziet u een luxe Club versie met dubbele koplampen uit 1967 met slechts 39.000 km op de teller. Voor Citrofielen is het een leuke, praktische en betaalbare klassieker tot circa 7 mille als typisch jaren’60 relict. De slechts 20 pk 602 cc luchtgekoelde 2-cilinder is oer betrouwbaar, maar levert bescheiden prestaties met een top van 105 km/u. Van beide Ami 6 versies zijn ruim 1 miljoen exemplaren gebouwd tot 1971.

 

‘BMW maakt rijden geweldig’ luidde de slogan destijds en dat geldt zeker voor deze opvallende oranje 2002 Tii met trekhaak uit 1974. Met de komst van de 2-deurs 1600-2 coach in 1966 ging BMW op de sportieve toer met ook snelle TI-versies, zoals de 1600 TI uit 1967 en de 2002 ti. Deze sportsedans waren succesvol op het circuit en in rally’s en met name de sportieve tii versie met een 130 pk sterke 2 liter injectiemotor. Meer reguliere versies waren de 1802 en spaarzame 1502 instapper. De 3-deurs Touring (1971) stationcar en de dorstige 2002 Turbo (1973) flopten en de 2002 cabrio met targabeugel bleef zeldzaam. Voor sportieve rijders zijn de 02-serie modellen fijne rijdersauto’s voor relatief weinig, maar ze zullen waarschijnlijk nog wel in waarde stijgen.

 

In Engelse sportwagenkringen is de MGB roadster (1974-1980) met rubber bumpers een minder geliefde versie, maar er was ook een wat minder bekende GT Coupé variant. Wij zagen een bijzondere Supercharged versie uit 1974 met de typenaam 1/2 MGB GT voor de VS markt, waarvan er 1.247 van zijn gebouwd met een HP Hi-flow supercharger voor 50% meer vermogen. De schokbestendige rubberbumpers en de voorspoiler zijn in kleur gespoten, maar het ‘ribcord’ interieur is origineel. Helaas heeft de MG van de foto ook wat kleine elektrische manco’s. Of je die bij aankoop voor een vraagprijs van € 8.500,- op de koop toe moet nemen blijft een moeilijke vraag.

CabrioVaria
Autoservice Deinum: meer dan een halve eeuw Automobielkennis! Peugeot Darl' Mat 402 roadster uit de jaren
JB Autoservice gespecialiseerd in VW, Audi, Seat en Skoda.
Garage Bonhof, APK, keuring station, en airco specialist in EPE. Alle occasions voor u geselecteerd. Vertrouwd een auto kopen doet u bij Garage Bonhof in Epe.
WWW.ARTVO.NL, sterk in elk merk maar gespecialiseerd in klassieke Renaults.
Uw Peugeot Specialist in Midden Nederland voor onderhoud, tuning en maatwerk.
VICTRACE staat voor VICTORIE & RACE = VICTRACE. Sinds 1986 heb ik mij bezig gehouden met het verfilmen van Historic- & Classic Car & Motorcycle events in binnen- & buitenland.
Joop Stolze Classic Cars in De Lier
Advertentie Ruimte 270 x 125 pixels
European Veteran Rally
Advertentie Ruimte 125 x 125 pixels