/var/www/vhosts/compactcarshow.nl/httpdocs/media/background/Laatste Britse Automobieldagen Sint-Oedenrode.jpg

Laatste Britse Automobieldagen Sint-Oedenrode

Deze Morris Minor cabriolet uit de jaren'20 en er achter een Austin Seven Ruby met roldak uit 1937 waren de kleinste vooroorlogse Britse klassiekers in de populaire prijsklasse. De 3,67 m lange Seven heeft een 12 pk sterk 747 cc 4-cilindertje en weegt slechts 789 kg.
 

Vanwege de grote verscheidenheid aan al of niet verdwenen Engelse automerken is er een druk clubleven met op alle Engelse auto's gerichte evenementen. De op 6 en 7 juni gehouden Britse Automobieldagen Sint-Oedenrode behoren tot de kleinschalige. Organisator Peter van de Kerkhof hield als trotse bezitter van een Armstrong-Siddeley zijn laatste op Britse auto's gerichte lifestyle event. Wij waren te gast en zoomden in op de compacte, klassieke Engelse modellen.

Kasteel Dommelrode in het centrum van St. Oedenrode vormde een fraai decor voor de getoonde Engelse klassiekers. Op zondag was er een toerrit met een pittige kwis voor de deelnemers over Engelse auto's. 's Middags traden een dansgroep met stokken en een jonge Belgische zanger/komiek op. Dit alles zorgde mede dankzij het zonnige weer voor een lekker relaxed sfeertje. Ook waren er diverse Engelse gasten met hun eigen Britse auto aanwezig. Opvallend was dat de wat onbekendere Armstrong-Siddeley Club en de Daimler SP 250 Club de meeste klassiekers toonden. De kleine, vooroorlogse modellen, zoals de Austin Seven en Morris Minor, vormden een mooi contrast met de grote Bentleys en Jaguars.

Deze opvallende BSA driewieler uit de jaren'30 is een concurrent van de  bekendere Morgan driewielers voor puur Spartaans en nostalgisch auto rijden.Ook deze tussen 1933 t/m 1937 gebouwde Ford Y 8 HP Tudor Saloon behoort tot de Britse kleintjes. Met zijn 23 pk sterke 933 cc motortje haalt dit 3,59 m lange wagentje een top van 90 km/u.

Typisch Brits erfgoed

De compacte Austin Seven en Morris Minor stonden in de jaren'20 aan de wieg van de massaproductie op de lopende band. Op basis van deze simpele auto's uit de populaire prijsklasse werden met name door MG sportwagens gebouwd, die ook deelnamen aan races op Brooklands. Wij zagen twee bijzonder fraai gerestaureerde kleine open vierzitters. Een Austin Seven Ruby met open roldak uit 1937 en een oudere Morris Minor met een open kap. Met dergelijke auto's is het heerlijk binnendoor toeren in een tempo tot circa 80 km/u. Tot de economy class destijds behoorde ook de Ford Y 8 HP Tudor Saloon die vanaf 1933 t/m 1937 werd gebouwd. Voor de inzittenden bieden deze Britse kleintjes een puur nostalgische rijbeleving van onthaasting in ons drukke, moderne leven. Een echte rariteit was een kanariegele BSA driewieler als concurrent van de bekendere Morgan driewielers uit de jaren'30. Tot de naoorlogse, kleine, open sportwagens behoort ook de tussen 1949 en 1953 gebouwde MG TD. De Triumph TR2 en TR3 zijn een generatie jonger en tot op heden ook populaire sportwagens met hun typische lage deurtjes en opsteekramen. De Austi-Healey Mk 3 (1963-68) ofwel Big Healey is een wat grotere compacte sportwagen met een forse 6-cilinder motor voor destijds hoge prestaties. Wie nog meer power onder de kap wil kan uitwijken naar een Morgan Plus 8 (1968-80) met een dikke V8. Een typisch Britse langloper is de Morris Minor 1000 Traveller stationcar met houtwerk op de flanken, die gebouwd werd tussen 1962 en 1971.

De Triumph TR 2 en TR3 (rechts) zijn nog steeds populaire roadsters uit de jaren'50 met laag uitgesneden deurtjes en opsteekramen. Het interieur van de TR2 is afgedekt met een tonneaucover.De Morris Minor is een Britse langloper (1948-71), waarvan de Traveller vanaf 1953 een met fraai houtwerk beklede kleine stationcar is met een hoog 'George & Midred' gehalte.

Graphic Exception
Autoservice Deinum: meer dan een halve eeuw Automobielkennis! Peugeot Darl' Mat 402 roadster uit de jaren
JB Autoservice gespecialiseerd in VW, Audi, Seat en Skoda.
Garage Bonhof, APK, keuring station, en airco specialist in EPE. Alle occasions voor u geselecteerd. Vertrouwd een auto kopen doet u bij Garage Bonhof in Epe.
WWW.ARTVO.NL, sterk in elk merk maar gespecialiseerd in klassieke Renaults.
Uw Peugeot Specialist in Midden Nederland voor onderhoud, tuning en maatwerk.
VICTRACE staat voor VICTORIE & RACE = VICTRACE. Sinds 1986 heb ik mij bezig gehouden met het verfilmen van Historic- & Classic Car & Motorcycle events in binnen- & buitenland.
Joop Stolze Classic Cars in De Lier
Advertentie Ruimte 270 x 125 pixels
European Veteran Rally
Advertentie Ruimte 125 x 125 pixels