/var/www/vhosts/compactcarshow.nl/httpdocs/media/background/Oldtimer weekend met ‘gebruiksklassiekers’.jpg

Oldtimer weekend met ‘gebruiksklassiekers’

De Fiat 850 (1964-71) met achterin een 843 cc motortje behoorde destijds als opvolger van de kleinere 600 tot de meest populaire compacte gezinswagen tot 5 personen. Voor deze smalle en hoge Peugeot 201 Commercial uit 1931 met slechts 11.000 km op de teller werd 15 mille gevraagd. Het was de oudste klassieker die te spotten was op het terrein. We namen een kijkje in deze authentieke Belgische woonwagen uit 1936 met zowel binnen- en buiten prachtig houtsnijwerk.

Op 18 en 19 april 2015 werd voor de 9e keer het oldtimer evenement van de Terheijdense Oldtimer Vrienden (TOV) gehouden op een groot weiland. Liefhebbers en/of bezitters van klassieke tractoren, vrachtwagens, (stationaire) motoren, brommers, woonwagens, auto's etcetera ontmoeten elkaar hier jaarlijks. Een uitstapje naar West-Brabant is een leuk gezinsuitje en ook dit keer liet de zon zich goed zien en voelen in het prille voorjaar.

De harde kern van deelnemers kamperen er een weekend om hun rijdend erfgoed trots te demonstreren aan de honderden bezoekers. Er zijn ook altijd wat standjes waar autoliefhebbers allerhande koopwaar aanbieden. De horeca was ondergebracht in een grote feesttent met ernaast een ijskar en frietkraam. De informele sfeer is bijzonder gemoedelijk tijdens dit gratis toegankelijke, laagdrempelige oldtimer evenement. Vooral de echte 'gebruiksklassiekers' uit Amerika, Europa en Japan waren goed vertegenwoordigd. Deze heel herkenbare auto's roepen direct nostalgie op. Dat wordt versterkt door de diverse demo's met klassieke voertuigen die zorgen voor een levendig en gevarieerd programma. Wij zoomden vooral in op de (open) compacte klassiekers en youngtimers.

Veel open auto's

Vanwege het zonnige weer leek het met de vele deelnemende open auto's wel de opening van het cabrioseizoen. Ondanks de soms gigantische afmetingen van de op en aanrijdende Amerikaanse sleeën van de diverse merken, wisten ook de kleinere Europese modellen van weleer volop de aandacht te trekken. Denk daarbij aan de Kever (Cabriolet), Fiat 500, Renault 4 en Citroën 2CV. Wij hadden een tafeltje met wat klassiekerboeken op de eerste rij vlakbij een hele nette 2-deurs Fiat 850 coach met een 843 cc watergekoelde 4-cilinder achterin. Bij veel, ook jonge bezoekers, roept dit wagentje direct herinneringen op. Dit ook vanwege zijn hoge aaibaarheidsfactor als populaire compacte gezinswagen van toen. Een wat minder bekend Italiaantje is de Autobianchi Bianchina 500, die technisch van de Fiat 500 is afgeleid. Het was in de jaren'60 vooral bij vrouwen een geliefd cabriootje. Er waren nog veel meer leuke cabrio's te spotten op het terrein, zoals een late rode Fiat 124 Spider 2000 injection, enkele VW Kever Cabrio's, MG B's en een Triumph TR6. Youngtimer roadsters waren een witte Alfa Spider 4 en enkele Mazda's MX-5 van de 1e generatie van begin jaren'90. Ook zagen we een in Japan zeer populaire Nissan Figaro semi-cabriolet retromodel met een roldak tussen de vaste zijkanten. De oudste en een van de mooiste klassiekers was een Peugeot 201 bestelwagentje uit 1931, die voor 15 mille te koop werd aangeboden. Ook waren er enkele verrassingen, zoals een Burton sportwagen met een hardtop met vleugeldeuren op basis van het chassis van een Lelijke Eend. Volgend jaar medio april wordt de feestelijke 10e editie van het TOV oldtimer evenement gehouden.

In 1973 was de Datsun 100A een van de eerste succesvolle compacte Japanse gezinswagentjes in ons land. De extra lampen en spiegels op de spatborden zijn leuke details. Generaties kinderen zijn opgegroeid op de achterbank van de populaire Opel Kadett C (1973-79), maar deze kon het succes van zijn Kadett B voorganger vanaf 1965 niet evenaren. Er kwamen relatief veel cabrio's, waaronder deze late Fiat 124 Spider 2000 injection uit de jaren'80, open aanrijden naar het oldtimer evenement.

Er waren diverse Kever Cabrio's, waarvan deze 1303 versie met een 44 pk sterke 1.3 liter boxermotor uit 1973 het meest origineel was, te spotten op het terrein. De vanaf 1962 tot 1981 gebouwde MG B is een betaalbare Engelse roadster. Dit is een vroeg exemplaar met veel chroom in de neus, spaakwielen en extra lampen. De speaker laat bij de ingang een Fiat 500 equipe aan het woord over hun trotse bezit met als leuke details een bumperbeugel en verbrede velgjes voor een sportievere look.

De Triumph TR 6 van begin jaren'70 is een snelle Engelse roadster met een 104 tot 154 pk sterke 2.5 liter 6-cilinder voor een hoge topsnelheid tot wel 200 km/u. De Autobianchi Bianchina 500 op basis van de Fiat 500 behoort tot de kleinste klassieke cabrio's uit de jaren'60 en was zeer geliefd bij vrouwen. DDe Nissan Figaro is een retromodel uit 1990/91, waarvan er via een loterij 20.000 gegadigden in Japan aan een leuke semi-cabrio met roldak werden geholpen. Met zijn 1 liter turbomotortje is een top van 160 km/u haalbaar en een automaat, airco en leren stoelen waren standaard.

Deze Burton is een retro kitcar op basis van een Lelijke Eend. Mede dankzij zijn hardtop met vleugeldeuren, die de nodige lenigheid bij in- en uitstappen vereisen, oogt deze open sportwagen nogal exotisch. Deze 1e generatie Toyota MR2 is een compacte sportcoupé uit 1985 met een 124 pk sterke 1.6 liter Twin Cam 16-kleps motor met een top van liefst 200 km/u. Hij was er ook met een 2-delig T-bar dakje om ook open te kunnen rijden. De Karmann Ghia (1955-74) Coupé wordt beschouwd als het mooie zusje van de Kever, maar is met een 54 pk sterke 1.6 liter boxermotor slechts 140 km/u snel.

Met zijn smalle, hoge bouw oogt deze Ford Prefect sedan, die tot 1953 werd gebouwd met een 31 pk 1.2 liter motortje, als een wat duf Engels autootje met een hoog George & Mildred gehalte. Deze sleetse Citroën 2CV uit 1956 was destijds met zijn standaard lange oproldak tot net boven de kentekenplaat een goedkoop te rijden semi-cabriolet met een top van slechts 70 km/u. Deze Engelse Spartan is een replica van de originele MG TF (1953-56) met een 1.3 liter Ford Kent motor, waarmee de trotse eigenaar nog dagelijks zijn kolometers maakt.

CabrioVaria
Autoservice Deinum: meer dan een halve eeuw Automobielkennis! Peugeot Darl' Mat 402 roadster uit de jaren
JB Autoservice gespecialiseerd in VW, Audi, Seat en Skoda.
Garage Bonhof, APK, keuring station, en airco specialist in EPE. Alle occasions voor u geselecteerd. Vertrouwd een auto kopen doet u bij Garage Bonhof in Epe.
WWW.ARTVO.NL, sterk in elk merk maar gespecialiseerd in klassieke Renaults.
Uw Peugeot Specialist in Midden Nederland voor onderhoud, tuning en maatwerk.
VICTRACE staat voor VICTORIE & RACE = VICTRACE. Sinds 1986 heb ik mij bezig gehouden met het verfilmen van Historic- & Classic Car & Motorcycle events in binnen- & buitenland.
Joop Stolze Classic Cars in De Lier
Advertentie Ruimte 270 x 125 pixels
European Veteran Rally
Advertentie Ruimte 125 x 125 pixels