/var/www/vhosts/compactcarshow.nl/httpdocs/media/background/Op pad in de Languedoc-Roussillon en Costa Brava.jpg

Op pad in de Languedoc-Roussillon en Costa Brava

Een van de weinige bijzondere yountimers die we tegen kwamen was een Citroën BX Sport als toenmalig topmodel van de vanaf 1982 lang doorgebouwde reguliere BX-modellen. Deze vrij zeldzame topper is herkenbaar aan zijn dubbele ronde koplampen en de typestickers op de flanken. Op basis van de Renault 4 verscheen de ruime Fourgonette bestelwagen die kennelijk niet kapot te krijgen is want. Je komt ze nog volop tegen en dit is wel een heel net exemplaar van een standhouder op een grote rommelmarkt. Voor deze Citroën Dyane 6, die bekend staat als het mooiere zusje van de 2CV ofwel Lelijke Eend, werd 2.500 euro gevraagd. Dan heb je in elk geval een goedkope semi-cabrio om lekker open mee te rijden.

Dit jaar hadden we een vroege vakantie in de laatste week van april en eerste week van mei. We reden in totaal 3.700 km, waarvan 1.100 km door de Franse wijnregio Languedoc-Roussillon. Ook de aansluitende autonome Spaanse regio Catalonië ofwel de noordelijke Costa Brava werd bezocht. We genoten met volle teugen van de wijngaarden langs de Middellandse Zeekust, fraaie natuurparken, oude stadjes en dorpjes en vooral de alom aanwezige Pyreneeën. Ook hadden we oog voor de auto’s in het Zuid-Franse straatbeeld en maakten we kennis met de rijke fantasiewereld van de Spaanse kunstenaar Salvador Dali.

Tekst & Foto’s: Hans Ouweneel

Na een grondige voorbereiding van de vakantie door mijn partner reden we eind april met twee volwassenen en twee pubers aan boord met onze ruime, maar compleet afgeladen Fiat Croma naar onze camping vlakbij het strand van Argeles sur Mer. Een gloednieuwe, luxueuze stacaravan met alle moderne comfort was 2 weken lang de uitvalsbasis voor onze autotrips door de twee genoemde gebieden. Een bezoek aan het bijzondere Dali museum en het witte zomerhuis van zijn vader in Spaanse Cadaqués maakten van alles het meeste indruk. Daar eindigde onze wijnroute over slingerende bergwegen door de Pyreneeënmet als traktatie schitterende vergezichten op tal van pittoreske plaatsjes aan de Middellandse Zee.

Compacts in Zuid-Frankrijk

Als eigenaar/maker van onze website www.compactcarshow.nl ben je natuurlijk ook benieuwd hoe het wagenpark van de Zuid-Europese landen er uitziet. In de Languedoc-Roussillonwijnregio inZuid- Frankrijk overheersen vooral de compacte, populaire modellen van de 3 grote Franse merken het huidige straatbeeld. Denk daarbij aan de Renault Twingo, Clio, Mégane en Scénic, Ook zijn de Peugeot 206, 207 en 308 sterk vertegenwoordigd, evenals de Citroën C3, C4 en DS3. Vanwege de relatief vele kinderrijke Franse gezinnen zie je er ook volop (middel)grote MPV’s met een 3e zitrij onderweg, zoals de Renault Espace, de Citroën C4 (Grand) Picasso en de Peugeot 3008/5008. Echte oldtimers worden ook zeldzaam in Frankrijk, maar typisch Franse gouwe ouwe gebruikswagens, zoals de Lelijke Eend, Renault 4 en jongere Peugeot 205 kom je er nog regelmatig tegen. Ook zie je er voor ons wat onbekende, oudere en opvallende modellen met ook oudere typen bestelwagens, zoals de Citroën C15, Renault 4 Fourgonette en diens opvolger, de Express op basis van de R5. De compacte en slechts 3,37 m lange Peugeot 1007 met 2 grote schuifdeuren, die tussen medio 2005 en eind 2009 is gebouwd, is in ons land geflopt. Dit vanwege zijn relatief hoge prijs en gewicht en een discutabel imago als hoge, korte stadswagen voor bejaarden. De 1007 is bij ons zeldzaam, maar in Frankrijk zeker niet. Hetzelfde geldt voor de vanaf 2000 van de succesvolle Mégane serie afgeleide Scénic MPV, waarvan ook een avontuurlijke en luxueus opgetuigde topversie bestaat met een 1.9 DTI diesel- en 2.0 16v benzinemotor. Deze hoog op de poten staande Scénic Rx4 ruimtewagen heeft vierwielaandrijving en het reservewiel op de horizontaal te openen achterklep. Aan de hand van onze fotoselectie krijgt u een aardig beeld van welke compacte modellen van de 3 grote Franse merken op de thuismarkt populair waren of zijn, maar in Nederland vrij onbekend bleven. 

De compacte 3- en later ook 5-deurs Renault 5 werd vanaf 1972 tot 1988 lang doorgebouwd en was een echte allemansvriend. Deze wat luxueuzer uitgeruste 5 TX versie is vrij zeldzaam. Meest opvallend aan deze bij ons vrij onbekende compacte Peugeot 1007 zijn de grote elektrisch bediende schuifdeuren. Andere aparte details zijn de panoramische achterruit en het kleine extra zijruitje vooraan. Een van de weinige echte klassiekers die we zagen was deze Triumph TR4A IRS uit 1966. De blauwe lak staat deze sportieve Engelse 2-zitter zeer fraai.

Dat de Renault 4 met zijn 5 deuren een praktische klassieker is wordt hier in de praktijk bewezen bij een standhouder op een grote rommelmarkt. De Renault Wind heeft een toepasselijke typenaam als compacte 2-zits roadster met een simpel klapdakje. Vanwege de niet zo vlottende verkoop tussen 2010 en 2014 is het een muurbloempje geworden. De lang tussen 1983 en 1998 gebouwde 205 werd het succesnummer van Peugeot. Bij ons is dit model vrijwel uit het straatbeeld verdwenen, maar in Frankrijk kom je ze nog regelmatig tegen. Dit exemplaar heeft als optie een groot schuifdak voor meer licht en frisse lucht in de cockpit.

Vanaf 1986 tot in de jaren'90 was de Citroën AX het instapmodel als eigenwijs, licht karretje op technische basis van de iets grotere Peugeot 205. Na een update in 1992 met rondere bumpers en een ander front oogde de AX veel volwassener. De 1.4 GTI topversie haalde zelfs een top van 185 km/u. De huidige, zeer succesvolle Peugeot 308 is er in vele uitvoeringen. Zeker met zijn grote panoramadak oogt hij breed en laag en tegelijk ook vrij tijdloos. In 2007 volgde de wat grotere Peugeot 207 Coupé-Cabrio de veel succesvollere 206 CC uit 2000 als eerste cabrio in de compacte klasse met een stalen klapdak op.

De ruime Citroën C15 bestelwagen op basis van de Visa uit 1978 is als 'gouwe ouwe' nog steeds een veel geziene bedrijfswagen in Frankrijk. Zijn tegenstrever is de Renault Express op basis van de nog oudere R5 uit 1972. Aixam is een bekend Frans merk van compacte brommobiel stadswagentjes waarmee zowel jong als oud zonder autorijbewijs toch mobiel zijn. De huidige 3e generatie Renault Mégane CC is minder populair dan zijn voorganger uit 2003, die toen voor het eerst een Coupé-Cabrio was met een inklapbaar stalen/glasdak.

Het hoekige design met een gestroomlijnde neus van deze wat oudere Renault Traffic camper doet sterk denken aan de allereerste Renault Espace ruimtewagen uit 1988. Op basis van de populaire 1e serie Renault Scénic MPV verscheen in 2000 een luxueuzere en avontuurlijker Rx4 topversie met vierwielaandrijving met het reservewiel achterop. Net als de oudere Citroën Méhari waren ook de Renault 4 en 6 Rodeo vanaf 1971 geliefde strandwagens met beide een kunststof koets op een afzonderlijk chassis met monteerbare deuren en zijruiten en een eenvoudig stofdakje.

 Zeker als de achterbank is verwijderd en het roldakje open gaat kun je in deze 2CV6 Special vrijwel alles wat je hartje begeert meenemen uit de Intermarché. De Peugeot 306, die in 1993 de 309 opvolgde, was er naast de reguliere 3- en 5-deurs versies ook als ruime Break, snelle GTI en fraaie 4-zits Cabriolet. Het verkoopsucces werd vanaf 2002 vervolgd met de 307, die in 2007 al plaats moest maken voor de 308.

CabrioVaria
Autoservice Deinum: meer dan een halve eeuw Automobielkennis! Peugeot Darl' Mat 402 roadster uit de jaren
JB Autoservice gespecialiseerd in VW, Audi, Seat en Skoda.
Garage Bonhof, APK, keuring station, en airco specialist in EPE. Alle occasions voor u geselecteerd. Vertrouwd een auto kopen doet u bij Garage Bonhof in Epe.
WWW.ARTVO.NL, sterk in elk merk maar gespecialiseerd in klassieke Renaults.
Uw Peugeot Specialist in Midden Nederland voor onderhoud, tuning en maatwerk.
VICTRACE staat voor VICTORIE & RACE = VICTRACE. Sinds 1986 heb ik mij bezig gehouden met het verfilmen van Historic- & Classic Car & Motorcycle events in binnen- & buitenland.
Joop Stolze Classic Cars in De Lier
Advertentie Ruimte 270 x 125 pixels
European Veteran Rally
Advertentie Ruimte 125 x 125 pixels