/var/www/vhosts/compactcarshow.nl/httpdocs/media/background/Opel Kadett 1900 E Coupé GT/E met spierballen.jpg

Opel Kadett 1900 E Coupé GT/E met spierballen

Voor deelname aan de historische rallysport zijn deze joekels van schijnwerpers zeker geen overbodige luxe. Leuk detail zijn de kleine, ronde buitenspiegeltjes.

Voor deelname aan de historische rallysport zijn deze joekels van schijnwerpers zeker geen overbodige luxe. Leuk detail zijn de kleine, ronde buitenspiegeltjes.
 

Als opvolger van de Kadett B uit 1965 verscheen in augustus 1973 de Kadett C met een nieuw koetswerk, maar wel de oude vertrouwde techniek. De krachtigste en aantrekkelijkste Kadett is zondermeer de medio 1975 gelanceerde 1900 E Coupé GT/E. De 105 pk sterke 1.9 liter L-Jetronic injectiemotor kwam uit de Manta GT/E en maakte de Kadett liefst 185 km/u snel. In de autosport presteerde de Kadett GT/E hiermee prima. Niet voor niets is er nu een flinke groep liefhebbers voor deze meest smakelijke Kadett C versie.

De Kadett GT/E kreeg vanwege zijn hogere vermogen een aangepast onderstel met gasdrukschokbrekers, 13 inch 175/70 HR banden en grotere remschijven voor in combinatie met grotere trommels achter, inclusief remkrachtverdeler. Tot de uitgebreide sportieve uitrusting behoorden onder meer een 3-spaaks sportstuur, toerenteller, elektrische ruitensproeier, sportbuitenspiegel, halogeen koplampen, een zwart merkembleem op de motorkap en een oliedruk- en ampèremeter. Voor ruim 18 mille kocht je in 1977 een 1.9 E GT/E Coupé en voor 1.700 gulden meer de versie met 5-handbak. Dat was circa 4 mille meer dan een tammere 1.2 S Coupé Grandluxe SR. Het op alle Kadett versies leverbare SR-pakket bestond uit een 4-spaaks stuur, een rallyconsole met oliedruk- en voltmeter, een matzwarte motorkap, zwarte rallystrepen sportschokbrekers rondom.

Voor ieder wat wils

Het langdurige verkoopsucces van de Kadett in Nederland was mede te danken aan de zeer ruime modelreeks met voor ieder wat wils. De Kadett 1200 S Special met een Comfort-pakket was een populaire versie. Meer uitrusting was er voor de Luxe en Berlina varianten. Met een lengte van 3,92 m was de 3-deurs City de kortste Kadett versie die was afgeleid van de ruim 20 cm langere sedan. Opmerkelijk genoeg lag het gewicht van de jeugdige Kadett City circa 14 kg hoger dan van de sedan die slechts 774 kg op de schaal brengt. Naast de 40 pk 1000 N instapmotor waren er ook een 55 pk 1200 N, die op normale benzine rijdt met daarnaast de super benzine gestookte 60 pk 1200 S, 75 pk 1600 S en na een flink vermogensgat de 105 pk sterke 2000 E topmotorisering in de Coupé GT/E. De zeldzame, open 2-deurs Kadett Aero op basis van een 1.2 S 2-deurs versie was met 820 kg de zwaarste versie. Deze bijzondere cabrioversie werd evenals de vroegere BMW 2002 mondjesmaat bij carrosseriebedrijf Bauer in Stuttgart gebouwd. De dakconstructie bestaat uit een uitneembaar dakpaneel en een kleine softtop voor het achterruitgedeelte er achter. Vanwege de brede rolbeugel er tussenin was het een torsiestijve en veilige cabriolet, maar dit had wel een torenhoge prijs van 20 mille tot gevolg.

Ook D- en E-Kadett

Voor de gemiddelde Kadett rijder was dit geen echt alternatief voor een gesloten Kadett coach, sedan, coupé en stationcar. Mede daardoor zijn er tussen 1976 en 1978 slechts 1.332 stuks van gebouwd, waardoor het tevens de meest exclusieve Kadett C versie is. Als klassieker is een originele Aero nu met bijna 12 mille bijna eens zo duur als een reguliere Kadett. De 915 kg zware Kadett GT/E werd in 1978 opgewaardeerd met lichtmetalen sportwielen en een anti-slipdifferentieel voor meer grip onder alle weg- en weersomstandigheden. Met de Kadett D als opvolger van de C-versie maakte Opel de overstap naar een dwars geplaatste motor voorin en voorwielaandrijving. Medio 1981 werd de motorreeks uitgebreid met een 1.6 liter motor en begin 1983 volgde de GT/E versie met een 115 pk sterke en 185 km/u snelle 1.8 liter injectiemotor uit de Manta. Deze sportieve topversie werd echter slechts kort gebouwd, want medio 1984 werd de productie van de Kadett D al gestaakt om plaats te maken voor de Kadett E opvolger. Bij deze 5e generatie Kadett werd het sportieve topmodel voor het eerst GSi gedoopt, net zoals bij de kleinere Corsa. Zo kwam er na 10 jaar een einde aan de sportieve GT/E-traditie, die de overgang van het tijdperk van achterwielaandrijving naar voorwielaandrijving bij Opel markeerde. Ervaren rallylegendes van toen, zoals Bob de Jong en Jan van de Marel, waren in staat spectaculair te driften met een Kadett C GT/E, Als klassieker wordt die versie mede daardoor nu meer gewaardeerd dan zijn D-serie GT/E opvolger met voorwielaandrijving. Op straat kom je een Kadett C niet zoveel meer tegen, maar in de populaire bergklimwedstrijden in Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland en België zijn de meer of minder optisch en technisch getunede Kadett Coupé GT/E's ruim vertegenwoordigd. Met name op nat wegdek driften ze spectaculair van bocht naar bocht. Ook in de historische rallysport zorgen ze voor een dergelijk spektakel dat bij het publiek juichend wordt gadegeslagen.

CabrioVaria
Autoservice Deinum: meer dan een halve eeuw Automobielkennis! Peugeot Darl' Mat 402 roadster uit de jaren
JB Autoservice gespecialiseerd in VW, Audi, Seat en Skoda.
Garage Bonhof, APK, keuring station, en airco specialist in EPE. Alle occasions voor u geselecteerd. Vertrouwd een auto kopen doet u bij Garage Bonhof in Epe.
WWW.ARTVO.NL, sterk in elk merk maar gespecialiseerd in klassieke Renaults.
Uw Peugeot Specialist in Midden Nederland voor onderhoud, tuning en maatwerk.
VICTRACE staat voor VICTORIE & RACE = VICTRACE. Sinds 1986 heb ik mij bezig gehouden met het verfilmen van Historic- & Classic Car & Motorcycle events in binnen- & buitenland.
Joop Stolze Classic Cars in De Lier
Advertentie Ruimte 270 x 125 pixels
European Veteran Rally
Advertentie Ruimte 125 x 125 pixels