/var/www/vhosts/compactcarshow.nl/httpdocs/media/background/De 16 meest populaire stadswagen occasions.jpg

De 16 meest populaire stadswagen occasions

Vanaf medio jaren'70 is de keuze van compacte stadsauto's met een lengte tot circa 3,5 m flink gegroeid. Mede vanwege de sterk gestegen autokosten en dure brandstof zijn deze allerkleinste A-segment modellen nu bijzonder populair en daardoor waardevast. We hebben een top 20 gemaakt van de meest interessante kleintjes van 3 tot 10 jaar oud (2005-2012) in de prijsklasse tot € 7.500,-. Voor de wat oudere stadsauto's geldt meestal geen 6 maanden BOVAG-garantie meer, waardoor je extra kritisch moet zijn wat je precies wilt kopen.

In de jaren'90 is het modelaanbod van compact cars flink verruimd door de opmars van eerst de Japanse en later ook de Koreaanse merken. Aan het design werd door de Aziatische merken in het begin nog niet zoveel aandacht besteed, maar in de praktijk is gebleken dat ze vooral hoog scoren qua degelijkheid en betrouwbaarheid. In dit artikel stellen we de 16 meest aantrekkelijke modellen in het A-segment stadsauto's kort aan u voor. Alle modellen zijn 3- en/of 5-deurs hatchbacks met een variabele bagageruimte. De rangschikking voor de beste mix van uiterlijk, techniek, uitrusting, rijplezier en verbruik is willekeurig. Smaken verschillen nu eenmaal en de onderlinge verschillen beperken zich veelal tot enkele details.

 

1 De Suzuki Alto is een echte 'gouwe ouwe' onder de stadswagens en is al meer dan 35 jaar in productie met als veel jonger broertje de Nissan Pixo. Bij elke nieuwe generatie werd de Alto steeds wat groter, beter en luxueuzer en bewees hij zijn betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten. De rumoerige 1.0 liter motor met 68 pk mist echter kracht, maar is wel 155 km/u snel en zuinig met gemiddeld 1 op 19,1. Het weggedrag met optionele ESC is prima, evenals de ruimte voorin. Achterin is het echter zeer krap en dat geldt ook voor de bagageruimte van 130 tot 385 liter die ook wat lastig toegankelijk is. Met 3 sterren voor de botsproef van de Euro NCAP scoort de Alto matig qua veiligheid. Van al zijn concurrenten in het A-segment is de Alto het meest een typische stadsauto met een scherpe prijs.

 

2 In 2010 werd de Nissan Pixo met als onderscheid een andere neus het verder vrijwel identieke budget zustermodel van de Suzuki Alto. De Pixo is onder de Nissan Micra gelanceerd. Er was slechts keuze uit een variant met een 68 pk 1.0 liter 4-cilinder met of zonder automaat. De prijs van beide modellen startte bij 8 mille. Dus de keuze is vooral een kwestie van smaak, maar de Alto is een veel bekendere verschijning in het straatbeeld en meer het stadswagen icoon van Suzuki.




 

3 De Kia Picanto is vanaf 2004 de opvolger van de Atos. Kia heeft met dit succesvolle instapmodel laten zien dat het Koreaanse merk niet meer onderdoet voor Europese en Japanse merken. De Picanto scoort met een comfortabele vering en een goed weggedrag met optionele ESC. Ook is deze gemakkelijk te bedienen en heeft hij een prettig en zuinig 3-cilindertje met eerst een 65 pk 1.1 liter versie en vanaf 2011 een zuiniger (1 op 19,3) 1.0 liter motor voor een topsnelheid van 153 km/u. De bagageruimte is krap gebleven met 150 tot 535 liter en de wendbaarheid in de stad is niet optimaal vanwege een vrij grote draaicirkel. De oudere versies hadden nog veel goedkope kunststoffen in het interieur, te lage hoofdsteunen en geen hoofd- en zijairbags, wat geen hoge crashtestscore opleverde. De nieuwere Picanto's vanaf 2011 scoren beter en hebben begin 2015 een facelift gekregen.

 

4 De Fiat 500 is als geslaagd retromodel vanaf 2007 gelijk goed aangeslagen mede vanwege zijn aaibare vormgeving. De plezierig rijdende 500 is echter geen koopje doordat de restwaarde relatief hoog is. Voorin zit je lekker ruim met de versnellingspook dichtbij de hand. De 500 schakelt, stuurt en remt goed en is een van de veiligste stadswagens met 5 NCAP sterren. De 69 pk sterke, 160 km/u snelle en bijna 1 op 20 zuinige 1.2 liter 4-cilinder veert prettiger dan de 1.4 versie. Met optionele ESC heeft de 500 een prima weggedrag. Enige manco's zijn de 185 tot 465 liter kleine bagageruimte, krappe zit achterin en het slecht afleesbare instrumentarium. De 85 pk sterke TwinAir 2-cilinder is wat sneller met een top van 173 km/u, maar niet zuiniger en hij klinkt nogal rauw. Kortom, de 500 is een van de meest volwassen stadswagens, maar ook minder functioneel dan zijn veel goedkopere Panda broertje.

 

5 De Fiat Panda, die al 35 jaar mee loopt, is met 3 generaties uitgegroeid tot een iconische stadswagen. De huidige generatie vanaf 2012 is grotendeels nog gebaseerd op de 2e generatie (2003-2012). De 80 pk 0.9 liter TwinAir 2-cilinder is 168 km/u snel, maar heeft weinig trekkracht bij lage toeren en draait op de snelweg hoge toeren, wat het gemiddelde verbruik niet ten goede komt. De versnellingsbak werkt prima, maar de besturing is wat indirect en ongevoelig. Voorin zit je als een vorst in de relatief hoge Panda, maar achterin is er weinig beenruimte. Mede dankzij de vele optionele veiligheidsitem, waaronder ESC, scoort de Panda 4 sterren in de NCAP crashtest. Al met al is de Panda een goede all-rounder, maar hij blinkt nergens echt in uit. De vorige Panda met 69 pk sterke 4-cilinder scoort iets minder qua rijgedrag, geluid, verbruik en botsveiligheid dan het huidige model vanaf 2012.

 

6 De Hyundai i10 is er vanaf 2009 en kreeg in 2011 zijn eerste facelift. De 69 pk sterke 1.1 motor is met 1 op 16 niet heel zuinig en stil, maar haalt een hoge topsnelheid van 156 km/u. Grootste troeven zijn de goede wegligging, zonder ESC en de relatief grote ruimte voor- en achterin. Dat is echter ten koste gegaan van de bagageruimte, die met 140 tot 515 liter zeer krap is bemeten. De instap voor is voor een ieder gemakkelijk. Ook de besturing mist wat precisie. De i10 haalde 4 sterren bij de de NCAP crashtest. De Koreanen leren snel en dat betekent dat de huidige i10 een nog betere kwaliteitsindruk maakt en het design wat meer op de Europese smaak is afgestemd.

 

7 De Daihatsu Cuore, die vanaf 2013 niet meer leverbaar is in ons land, is een verrassend ruime en zuinige stadsauto. De pittige 160 km/u snelle en 70 pk sterke 3-cilinder wordt ook door Toyota gebruikt. De nogal lange versnellingen maken van de Cuore echter geen snelle sprinter. Met de verschuifbare achterbank is het zeer krappe standaard bagagevolume nog iets te vergroten van 105 tot 440 liter. Het is qua instappen, handelbaarheid en overzichtelijkheid een echte stadsrakker, die bekend staat als zeer betrouwbaar. De 4 sterren in de NCAP crashtest zijn netjes. De verwarming/ventilatie is beter dan gemiddeld in zijn klasse. Kortom, de Cuore is een kleine, maar dappere Japanner, die wat onderschat is geweest. Toch is Daihatsu vooral bekend geworden als fabrikant van kleine modellen.

 

8 De 5-deurs Daihatsu Sirion 2 hatchback was vanaf 2005 een 19 cm langer alternatief voor de al langer lopende Cuore stadswagen. De eerste Sirion maakte in 1998 zijn debuut en 3 jaar later verscheen een vernieuwde versie met een 1.3 liter 4-cilinder. In 2005 volgde een Sirion 2 met een 69 pk 1.0 liter 3-cilinder en een 87 pk 1.3 liter 4-cilinder met optionele automaat. Het wagentje stuurt en remt prima en is zelfs een tikkeltje sportief. De Sirion 2 is ook relatief ruim, oogt nog leuk van binnen en buiten en heeft een stabiel weggedrag. De gebruikte materialen in het interieur zijn echter van sober plastic. Beide motoren zijn pittig, maar alleen de 1.3 versie voelt zich thuis op de snelweg. Zuinig zijn beide motoren met een verbruik tussen de 1 op 17 tot 20. Toch is de Sirion 2 een wat onbekende Daihatsu ten opzichte van de Cuore.

 

9 De in 2004 gelanceerde 3,43 m lange Citroen C2 kan beschouwd worden als de 3-deurs variant van de C3. Vooral vanwege de verlaagd geplaatste achterste zijruiten en de grote hoekige koplampen ziet de C2 er sportief uit. De rijeigenschappen zijn met een strak onderstel sportief, maar de prestaties blijven wat achter, evenals de berg- en bagageruimte van slechts 193 liter. De hoofdruimte voorin is royaal, maar de zit achterin is krap. Van de 61 pk 1.1i, 75 pk 1.4i, 110 pk 1.6i 16v en 125 pk 1.6i 16v VTS topversie bleven enkel de twee minst krachtige over. De 70 pk 1.4 HDi diesel verdween al in 2006. Het C2 design was en is eigenlijk nog steeds verfrissend. Met de 200 pk C2 Super 1600 deed Citroën mee aan de Junior-WRC voor jeugdige rallyrijders.

 

10 De Citroën C1 is net als zijn zusje Peugeot 107 en Toyota Aygo eerst in 2013 en in 2015 alle drie nog grondiger vernieuwd. Het zijn nog steeds vrij ruime en veilige stadswagens die modern ogen en relatief zuinig zijn met een gemiddelde van 1 op 17,2. De 54 pk sterke 1.0 liter 3-cilinder roffelt er lustig op los en haalt een nette top van 157 km/u, maar heeft onderin weinig trekkracht. De remmen zijn matig, evenals de kofferruimte van 140 tot 360 liter. Bovendien is de opening van de achterklep krap en de tildrempel hoog. In de goed gevormde stoelen is het mede vanwege de prima vering lang uit te houden. Jammer dat er geen ESC verkrijgbaar was om het weggedrag wat strakker te maken.

 

11 De Peugeot 107 blijft een wat eigenwijs uitziende stadswagen met zijn glazen achterklep, waarachter een krappe bagageruimte schuil gaat. Opmerkelijk is dat Peugeot voor 2009 geen ESC leverde op de 107 en dat deze ook standaard geen hoofdairbags had. Het 3-cilinder motortje met 68 pk is wel iets zuinioger geworden met gemiddeld 1 op 20,1. De keuze voor een van het trio C1, 107 en Aygo is vooral een kwestie van smaak of een goede dealer in de buurt. De besturing en het weggedrag van de 107 is net een tikje beter dan van de andere twee modellen, terwijl de C1 het hoogst scoort qua rijcomfort.

 

12 De Toyota Aygo vormt vanaf 2005 samen met de Peugeot 107 (nu 108) en Citroën C1 een goedkope en betrouwbare drieling. Deze modellen delen hun 3-cilinder techniek, maar hebben elk een onderscheidend frontje en verschillen wat op details. Het zicht rondom is prima, maar de afleesbaarheid van het instrumentarium is matig. Achterin is het ronduit krap en zwak te verwarmen. Alleen op korte hobbels is de vering wat stoterig. Met een lange remweg en slerchts 3 sterren voor de NCAP-crashtest blijft de Aygo achter qua veiligheid in zijn klasse. De Japanner heeft als enige optioneel ESC voor betere rijeigenschappen en meer stabiliteit.

 

13 De Chevrolet Spark is de opvolger van de destijds redelijk populaire Daewoo (Chevrolet) Matiz, maar is geen hoogvlieger in zijn segment. Voorin zit je ruim en comfortabel met veel luxe vanaf de 68 pk sterke en 154 km/u snelle 1.0 LS. De uitrusting is rijk met een verstelbaar stuur, elektrisch bediende en verwarmde spiegels en achteruitrijsensoren. Standaard zijn 6 airbags. De remmen, variabele bagageruimte van 165 tot 545 liter en de verwarming achterin zijn echter matig. Dat geldt ook voor het uitwijk- en bochtengedrag, zonder de optionele ESC stabiliteitscontrole. Het gemiddeld verbruik van 1 op 16,4 is netjes, maar met een airco aan matig. Interessant voor kilometervreters is de Bi-fuel versie die op LPG rijdt. In 2014 is Chevrolet bij ons van de markt gehaald en dat doet de restwaarde zeker geen goed.

 

14 De Ford Ka loopt al vanaf 1996 mee als een leuke en herkenbare stadsauto. Zijn populariteit is nu echter wat tanende, zeker vergeleken met de wat evenwichtiger Fiat 500 vanaf 2007 op dezelfde basis. De huidige Ka vanaf 2009 is met 4 NCAP sterren wel veilig en goed afgewerkt met alleen wat onoverzichtelijke schakelaars. De 69 pk sterke 1.2 liter 4-cilinder is met 1 op 17,2 redelijk zuinig en met een top van 159 km/u ook vlot, maar tevens nogal rumoerig. Het zicht naar achter is matig, evenals de verwarming achterin. De goed bruikbare kofferruimte meet 220 tot 535 liter, maar is alleen met de centrale vergrendeling te openen. Het rijcomfort en het weggedrag vallen echter wat tegen, mede vanwege de ongevoelige besturing.

 

15 De Renault Twingo is een bekende stadswagen vanaf 1993 en vervolgens werd deze bij elke generatie uiterlijk en technisch wat verbeterd. De basis Twingo 1.2 was wat karig, maar met de 75 pk sterke 1.2 16v motor een pittig en rumoerig karretje met een hoge top van 169 km/u. Met gemiddeld 1 op 16,3 is het geen zuinigheidswonder. Voorin is het goed toeven in de Twingo en ook de 210 tot 530 liter grote kofferbak is relatief ruim. Met het optionele ESC is het rijgedrag prima, maar de besturing is wat ongevoelig en de vering vertoont een wat nerveus karakter wat het rijcomfort niet ten goede komt. De veiligheid zit wel snor met 4 sterren in de NCAP botsproef. De 86 pk sterke 1.5 dCI maakt van de Twingo een 185 km/u snel en 1 op 22,4 zuinig dieseltje. Het dashboard oogt niet functioneel en de afwerking zou beter mogen zijn. Bij de 3-deurs is de instap naar achter ook wat moeizaam.

 

16 In 1997 was de slechts 2,5 m lange Smart City Coupé een sensatie met dwars achterin geplaatste 698 cc turbo 3-cilindertje met 50 of 61 pk voor een top van 135 km/u. Er was ook een 75 pk sterke en 150 km/u snelle Brabus versie en een zuinig 41 pk 799 cc CDI dieseltje. In 2002 volgde bij de facelift ook een Cabrio en een jaar later met de komst van de For Four werd zijn kleine broertje omgedoopt tot For Two. Verbeteringen waren een grotere tank, bredere banden, een iets zachter onderstel en een alertere 6-traps gerobotiseerde handbak. Deze 2-zitter is uiterst wendbaar en levert in de stad vlotte prestaties. In 2007 volgde de 20 cm langere 2e generatie For Two met vier 999 cc 3-cilinder benzineversies met 45 tot 72 pk en een 38 pk CDI. De vlottere half-automaat en een strakkere besturing en ook ESP maakten de Smart prettiger om te rijden. De zijwindgevoeligheid bleef, maar wie er de stad niet mee uitkomt heeft er geen last van.

Onze 5 aanraders

In het A-segment krijgt de Fiat 500 1.2 de hoogste waardering, maar deze aaibare en karaktervolle Italiaan is als gewilde occasion ook de duurste en meest volwassen stadswagen. Wie op zijn budget en pure functionaliteit moet letten is de Daihatsu Cuore 1.0 3-cilinder een prima keus. Door de jaren heen heeft deze Japanner steeds in een andere gedaante bewezen oerbetrouwbaar en ook superzuinig in de stad te zijn. Gezien zijn kleine buitenmaten is dit model toch verrassend ruim. Een modernere stadsauto, die een goede all-rounder is, is de Kia Picanto 1.0, die pas weer wat opgefrist is. Het is een veilige keuze, want niet voor niets biedt Kia op haar nieuwe modellen 7 jaar garantie aan. Op nummer 4 zetten we de Peugeot 107 1.0 als meest interessante versie met dezelfde technische basis als de Citroën C1 en Toyota Aygo die nipt volgen met hun roffelende 3-cilinder. De Fiat Panda 1.2 Classic zetten we op 5 vanwege zijn uitgerijpte 4-cilinder motor en ruimte voor 4 volwassenen en hun baggage. De keuze voor de overige voorgestelde modellen – uitgezonderd de unieke Smart als enige 2-zitter - kunnen gezien worden als alternatief en is vooral een kwestie van smaak.


Graphic Exception
Autoservice Deinum: meer dan een halve eeuw Automobielkennis! Peugeot Darl' Mat 402 roadster uit de jaren
JB Autoservice gespecialiseerd in VW, Audi, Seat en Skoda.
Garage Bonhof, APK, keuring station, en airco specialist in EPE. Alle occasions voor u geselecteerd. Vertrouwd een auto kopen doet u bij Garage Bonhof in Epe.
WWW.ARTVO.NL, sterk in elk merk maar gespecialiseerd in klassieke Renaults.
Uw Peugeot Specialist in Midden Nederland voor onderhoud, tuning en maatwerk.
VICTRACE staat voor VICTORIE & RACE = VICTRACE. Sinds 1986 heb ik mij bezig gehouden met het verfilmen van Historic- & Classic Car & Motorcycle events in binnen- & buitenland.
Joop Stolze Classic Cars in De Lier
Advertentie Ruimte 270 x 125 pixels
European Veteran Rally
Advertentie Ruimte 125 x 125 pixels