/var/www/vhosts/compactcarshow.nl/httpdocs/media/background/Top 15 B-segment budget occasions.jpg

Top 15 B-segment budget occasions

Na het behalen van het rijbewijs gaan velen op zoek naar een leuke, betaalbare eerste auto. Meestal wordt er dan gekeken naar compacte auto’s in het B-segment. Om u daarbij op weg te helpen bij het zoeken naar een geschikte occasion hebben we een top 15 samengesteld van populaire compact cars van 10 tot 15 jaar oud (bouwjaar 2000 t/m 2005). Deze auto’s vallen in de prijsklasse tot € 4.500,- , waarvoor geen 6 maanden BOVAG-garantie meer van toepassing is. Dat betekent dat je extra goed op moet opletten welke occasion je precies koopt. 

In de jaren’90 is het modelaanbod van compact cars flink verruimd door de opmars van eerst de Japanse en later ook Koreaanse merken. Aan het design werd destijds door de Aziatische merken nog niet zoveel aandacht besteed, maar in de praktijk scoren ze wel hoog qua degelijkheid en betrouwbaarheid. In dit artikel hebben we voor u een top 15 van de meest aantrekkelijke occasionmodellen in het B-segment tot een lengte van 4 m opgesteld. Alle modellen zijn 3- en/of 5-deurs hatchbacks met een variabele bagageruimte. De rangschikking door onze redactie is gebaseerd op een geslaagde mix van uiterlijk, techniek, uitrusting, rijplezier en verbruik, maar is zeker niet maatgevend. Smaken verschillen nu eenmaal en de onderlinge verschillen tussen de auto’s beperken zich veelal tot details.

 

1. De VW Polo voert nipt de top 15 aan vanwege zijn in 2002 gelanceerde tijdloze, hoekige uiterlijk. Dit in combinatie met een overzichtelijk dashboard en een ruim, zij het wat saai interieur. De Polo is zeker niet de beste compacte B-segmenter, maar wel de meest volwassen kleine gezinsauto met 3- en 5-portieren. De basisbenzinemotor is een zuinige 55 pk 1.2 liter 3-cilinder met daarnaast een 65 pk sterke 1.2 en 75 pk 1.4 4-cilinder, waarvan de 100 pk sterke1.4 16v versie liefst 188 km/u snel is. Daarnaast is er keuze uit een 64 pk 1.9 SDI diesel, een wat snellere 75 pk 3-cilinder 1.4 TDI en een 100 pk 1.9 TDI met vrijwel dezelfde prestaties als de 100 pk benzineversie. Van alle compacts in deze top 15 lijkt de Polo het meest op de huidige generatie en het is ook een van de meest waardevaste modellen. Bovendien zijn de onderhoudsintervallen met 30.000 km ruim en het gewicht van de 3,90 m lange Polo varieert van 1.002 tot 1.125 kg voor de krachtige 1.9 TDI turbodiesel. Ondanks de destijds best forse nieuwprijzen vanaf 13 tot 19 mille, lagen de leaseprijzen relatief scherp. De 1.4 benzineversie met 75 pk lijkt ons de beste keuze vanwege de goede mix van prima prestaties met een top van 172 km/u en een zuinig verbruik van circa 1 op 16. 

 

2. De Ford Fiesta, waarvan eind 2001 de 3e generatie werd gelanceerd als 5-deurs, is met zijn lengte van 3,92 m een ruime en strak gelijnde kleine gezinswagen. De 8 cm kortere 3-deurs versie vanaf 2002 is iets minder praktisch met zijn lagere coupéachtige daklijn. Het Fiesta neusje heeft veel weg van de grotere tijdloze Focus voor een volwassen look. De bagageruimte van 284 liter is wat groter dan die van de VW Polo aartsrivaal. Tegenover goede rijeigenschappen en handelbaarheid staat een echter een wat mindere materiaalkeuze voor het interieur en een wat hoog geluidsniveau. Er is keuze uit een viertal zuinige benzinemotoren vanaf de ouderwetse 58 en 68 pk sterke gietijzeren 1.3i 8-kleppers met nog een stelbout tot de modernere 80 pk 1.4i 16v en 100 pk sterke en 185 km/u snelle 1.6i 16v met geheel lichtmetalen motor met 2 bovenliggende nokkenassen en onderhoudsvrije hydraulische klepstoters. De zuinige 68 pk 1.4 TDCI turbodiesel klokt een top van 164 km/u. Het wagengewicht varieert van 995 tot 1.143 kg. Vanaf 2003 was er ook een 76 pk sterke atmosferische 1.8 diesel. De nieuwprijzen waren destijds scherp met een kleine 13 tot 18 mille. Beste koop zijn de 2 pittige en modernere 16v benzineversies. Olie verversen is nodig om de 15.000 km en om de 45.000 km een grote beurt.

 

3. De Opel Corsa C ofwel 3e generatie verscheen herfst 2000 met pas vanaf 2003 voor alle versies standaard hoofd- en zijairbags. Ondanks het ruime interieur met een prima zitpositie en goede rijeigenschappen maakte Opel niet veel werk van de behoudende styling. Deze doet nogal aan zijn voorganger uit 1993 denken, waardoor het sportieve GSi topmodel ook nogal saai oogt. Meest opvallend zijn de verticaal staande achterlichten. Basismodel was de 1.0 14v 3-cilinder met 58 pk, maar er was ook een zuiniger (1 op 20) Corsa Eco versie met standaard een 5-traps Easytronic automaat. Beduidend sneller zijn de 75 pk 1.2 16v, 90 pk 1.4 16v eventueel met 4-traps automaat en een 125 pk sterke 1.8 16v (GSi) met een top van liefst 202 km/u. Vanwege de zeer lage luchtweerstand zijn alle Corsa’s zuinig. Dieselen is mogelijk met een 65 pk sterke en 162 km/u snelle direct ingespoten 1.7 Di  en een iets snellere 75 pk Dti turbodiesel met intercooler. De slechts 3,82 m lange 3- en 5-deurs Corsa met een 260 liter kofferbak weegt tussen de 980 en 1.115 kg. Een kleine onderhoudsbeurt is nodig om de 30.000 km en een grote om de 60.000 km. De populariteit van de Corsa is mede te danken aan zijn vanaf de jaren’80 opgebouwde reputatie als kleine Opel met een scherpe prijs vanaf 11 tot 18,5 mille voor de 3e C-generatie. Manco’s zijn het nogal aanwezige motorgeluid en het beperkte zicht schuin naar achter.

 

4. De Renault Clio is een van best verkochte compacte gezinsauto’s vanaf 1990 als opvolger van de lang lopende en populaire R5. Om de felle strijd met de aartsrivalen Peugeot 205 en 206 aan te kunnen onderging de Clio wel regelmatig een facelift. In 2002 kreeg de ingrijpend aangepakte Fransman een nieuw fris uiterlijk. De grille van de grotere Vel Satis gaf deze generatie Clio op slag een meer volwassen en stoere look. Het interieur werd opgewaardeerd met een nieuw dashboard en een andere bekleding. Het 3,77 m lange basismodel kreeg de 58 pk sterke 1.2 16v 4-cilinder uit de Twingo met een top van 170 km/u. Met de 95 pk sterke 1.4 en 2 liter 16-kleppers werd daar nog een flinke schep bovenop gedaan met 185 en liefst 220 km/u. Voor de sportieve liefhebbers was er zelfs een 226 pk sterke en 235 km/u sterke 3.0 V6. De kilometervreters kunnen kiezen uit een 65 en 82 pk ultrazuinige 1.5 dci turbodiesel die slechts 1 op 25 verbruikt. Dat is mede te danken aan het relatief lage wagengewicht vanaf 875 tot 1.010 kg, dat tevens zorgt voor een prettig lichtvoetig rijgedrag. De prijzen van de uitgebreide 3- en 5-deurs modelreeks lag vanaf 13 tot 17 mille voor de 1.6 16v scherp ten opzichte van de concurrentie, uitgezonderd de 2.0 en 3.0 V6 Sport bommetjes. De Clio vraagt elke 30.000 km om olie verversen en een grote beurt na 60.000 km.

 

5. De Peugeot 206 is een echte langloper en is gebouwd tussen 1998 en 2008 en daarna nog als gefacelift 206+ uitloopmodel tot in 2012. Vanaf de introductie sloeg de 3- en 5-deurs 206 direct aan en het succes werd uitgebouwd met een 206 Cabrio-Coupé vanaf 2000, en een SW stationwagon vanaf 2002 met meer laadruimte dan de 245 liter kofferbak van de 3- en 5-deur hatchback. Dat maakte de 206 lange tijd tot een echte allemansvriend met nog een pretentieloos ouderwets Frans rijcomfort in combinatie met zuinige motoren en ruimte voor 5 niet te grote personen. Na de komst van de iets grotere 207 en modernere 208 vanaf 2012 is de 206 nu wel gedateerd. Daar staat tegenover dat de slechts 3,82 m lange 206 technisch volledig is uitgerijpt en dat de rijkosten, mede vanwege de zuinige en onderhoudsarme motoren laag zijn. Dat geldt met name voor de wat futloze 60 pk 1.1 liter basisversie, maar de 75 pk 1.4 liter is veel pittiger en ook spaarzaam. De 109 pk sterke 1.6 en 136 pk 2 liter geven de 206 vleugels met een hoge top van 198 en 204 km/u. Dit mede dankzij een ‘vlieggewicht’ van tussen de 885 en 1.127 kg voor de destijds best verkochte 206 CC cabriolet. Rijplezier en zuinigheid gaan bij de 75 pk 1.4 benzineversie het best hand in hand. Wie een veel rijder is heeft aan de stokoude 69 pk 1.9 diesel een trouw werkpaard en aan de modernere 90 pk 2.0 HDI turbodiesel een liefst 180 km/u snel en zuiniger (1 op 20) compacte reiswagen.  

 

6. De Citroën C3 is vanaf 2002 een typisch Franse compacte 5-deurs gezinswagen met een sterk eigenzinnig karakter met ook wat slordigheidjes in de afwerking. Met zijn sterk afgeronde lijnenspel is dit 3,85 m lange en nogal hoge model heel praktisch met zijn leuke dashboard en dubbele bodem in de liefst 305 liter grote bagageruimte. Opvallend was de mogelijkheid om de C3 op te waarderen met heel veel luxe, zoals (deels) leren stoelen, armsteunen, climate control en cruise control, waarmee het een nog comfortabeler reiswagen werd. Naast een 60 pk 1.1, 73 pk 1.4 en 109 pk sterke 1.6 (16v) benzinemotoren is er ook keuze uit twee zuinige (1 op 23) 68 en 90 pk sterke 1.4 HDI turbodiesels. Met een gewicht tussen de 953 en 1.047 kg is de C3 geen zwaargewicht. Ook is veel aandacht besteed aan de veiligheid. De C3 sloeg meteen goed aan en kreeg van de ANWB de titel ‘Compact Auto van het Jaar’. De C3 kostte destijds tussen de 15,5 en 20,5 mille en is een aanrader voor wie van veel praktische ruimte en Frans comfort houdt. Een origineel alternatief voor de gesloten C3 is de open C3 Pluriel met verwijderbare dakpanelen, waarmee dit model is om te toveren in een leuke en betaalbare vierzits cabriolet met veel open rijplezier.

 

7. De Seat Ibiza is technisch op de VW Polo gebaseerd, maar heeft een geheel eigen 3,95 m lang 3- en 5-deurs koetswerk van voormalig Alfa Romeo ontwerper Walter De’ Silva. In 2002 verscheen de 3e generatie vanaf het oermodel uit 1984. Destijds had het merk nog geen sportieve historie, maar het uiterlijk werd steeds aansprekender. Instapper was een 64 pk sterke en zuinige (1 op 16) 1.2 liter 3-cilinder met een vrij hoge topsnelheid van 165 km/u, mede vanwege het lage gewicht van 990 kg. Daarnaast zijn er een de 75 en 101 pk 16v versie, terwijl de 2 liter 16-klepper bijna 200 km/u haalt. De variabele bagageruimte is met 267 liter vrij ruim, maar achterin is het wat krap toeven voor 2 tot 3 personen. Het interieur ziet er strak en netjes uit op de kachelbediening na. Veel rijders kunnen kiezen uit een 64 pk 1.9 SDI en een 101 en 131 pk sterke 1.9 TDI turbodiesel. De Cordoba is een op de Ibiza gebaseerde 4-deurs sedan met een liefst 485 liter grote kofferbak. Het veercomfort en de handelbaarheid zijn beter dan gemiddeld in zijn klasse. Voor alle modellen geldt om de 15.000 km olie verversen en elke 30.000 km een grote beurt. Er is een ruime keuze aan Ibiza varianten met een destijds scherp prijskaartje tussen de 13 en 22 mille. Belangrijkste concurrent is de iets goedkopere en wat meer functionele en degelijke Skoda Fabia met grotendeels dezelfde motorenreeks.

 

8. De Skoda Fabia maakte in 1999 een veel belovend debuut als 3,96 m lange 5-deurs hachback op basis van VW Polo techniek. De strakke en wat gedrongen koets oogt stoer en vrij tijdloos en biedt een redelijke binnenruimte en een 260 liter grote bagageruimte. De liefst 26 cm langere combi biedt met 456 liter nog meer bagageruimte, maar is net geen echte compacte B-segmenter meer. De latere 54 en 64 pk sterke 3-cilinders vervingen de 60 pk sterke 1.4  versie met een wat hoog gewicht van 1.040 kg en waren flink zuiniger met een verbruik van circa 1 op 16. De 68 pk 1.4 versie biedt nauwelijks meer, maar de 75 en 101 pk sterke 1.4 16v versies met schijfremmen rondom zijn duidelijk pittiger. De 116 pk 2 liter topversie haalt zelfs 195 km/u, maar is geen zuinigheidswonder. Verder zijn er een wat tamme 64 pk sterke 1.9 SDI diesel en een veel snellere en even zuinige 1.9 TDI turbodiesel. Jammer dat het zwart/grijze dashboard nogal somber oogt. De prijzen lagen destijds tussen de 12 en 22 mille voor de fijne en luxueuze 1.9 TDI Elegance topdiesel.

 

9. De Daewoo Kalos was vanaf 2001 een echte Koreaanse prijspakker, evenals de Hyundai Getz. De door Ital Design getekende standaard 5-deurs koets oogt leuk en is er met 3 benzinemotoren. Naast de 72 pk sterke 1.2 liter 4-cilinder instapper zijn er ook een pittiger 83 pk 1.4 versie en een iets krachtiger, maar niet snellere en zuiniger 94 pk 1.4 16v versie. De Kalos heeft standaard stuurbekrachtiging, airbags en elektrische ramen en een optionele automaat voor de 1.4 16v Class. Daewoo timmerde destijds flink aan de weg onder vleugels van GM en werd later omgedoopt tot Chevrolet, maar dat merk is in 2014 van de Nederlandse markt verdwenen. De 3,88 m lange Kalos is hier alleen als 5-deurs geleverd en heeft een wat krappe 245 liter kofferruimte. De Kalos is een leuk en ruim model met destijds een scherpe prijs tussen de 11 en 16 mille en een aantrekkelijke uitrusting met standaard airco en ABS. Toch was dat kennelijk niet genoeg om geliefd te worden bij het grote publiek. Je moest overigens wel een behoorlijke portie wind- en bandengeluid voor lief nemen. Vanaf 2006 leefde het wat aangepaste model voort als Chevrolet Kalos met een wat indrukwekkender grille. 

 

10. De Hyundai Getz werd in 2002 in Genève geshowd als tegenhanger van de ook nieuwe Daewoo Kalos, die 8 cm langer is. De vlot gelijnde Getz is qua concept het best te vergelijken met de ook als 3- en 5-deurs leverbare Peugeot 206. Alleen het op Europa gerichte design is weinig bijzonder. Naast een 62 pk sterke 1.1 en 82 pk 1.3 4-cilinder versie met 3 kleppen per cilinder is er ook nog 106 pk sterke en 175 km/u snelle 1.6 16v motor. Het meest spaarzaam is de 82 pk sterke 1.5 CRDI 3-cilinder turbodiesel met 2 airbags. De GL heeft standaard stuurbekrachtiging en elektrische ramen en de meest luxe GLS ook airco. De 1.3 en 1.6 versie waren er ook met automaat. De 3-deurs is minder praktisch dan de 5-deurs versie met wat krappe 254 liter bagageruimte. Met een gewicht tussen de 924 en 984 kg is de Getz een lichte en daardoor ook redelijk zuinige compacte auto, maar helaas zonder ABS. De toenmalige nieuwprijzen van 10,5 tot ruim 16 mille waren concurrerend, maar een echte bestseller werd de Getz niet. Alle versies zijn vlot en bieden een goede mix van rijeigenschappen en veercomfort. Hoewel het een ruime hatchback is, moet je wel een rumoerige motor en matig zicht schuin naar achter voor lief nemen. De Getz was een onverwacht levendig model, maar zonder veel fratsen in het in- en exterieur.

 

11. Mede dankzij 3 lang lopende generaties Fiat Punto (1994-2005) is het een echte allemansvriend geworden. Deze populaire compacte 3- en 5-deurs gezinsauto is er in talrijke uitvoeringen, lopend vanaf een 1.1 tot 1.8 liter benzinemotor met 5- en 6-handbak en een traploze CVT-automaat. De Punto’s tot 2005 hebben zich bewezen als betrouwbaar en bieden voor elk wat wils. Bij elke nieuwe generatie werd de Punto kwalitatief verbeterd, maar de versnellingsbak bleef wat hakerig te bedienen en af en toe komen er afwerkingsfoutjes voor. Met zijn no-nonsense karakter is het een leuke auto voor jong en oud. De oer-Punto vanaf 1994 oogt met zijn gesloten front en verticale achterlichten nog niet zo gedateerd, maar voor hogere jaarkilometrages is de 2e generatie Punto vanaf 1999 met ook de kenmerkende verticale achterlichten beter geschikt. Deze oogt strakker en moderner en heeft Dualdrive elektrische stuurbekrachtiging met een City-stand voor lichter sturen in stadsverkeer. Optioneel was er een Speedgear transmissie voor handmatig schakelen met 6 of 7 verzetten en automatisch rijden kan met een continu variabele overbrenging (CVT) versie met soms een wat gierende motor. Meest interessant nu is de 3e generatie Punto met open grille en grotere koplampen. Deze werd na de komst van de Grande Punto in 2005 doorgebouwd als sobere Punto Classic. Alle Punto’s zijn relatief zuinig en goedkoop in onderhoud en de 2e en 3e generatie kennen geen structurele kinderziekten meer. Meer dan de helft van de Punto occasions zijn van de 2e generatie (1999-2003), waarvoor tot 3 mille wordt gevraagd. De 3e generatie Punto tot 2006 doet 5 mille voor de luxe en sportieve versies, terwijl de Punto Classic als uitloopmodel tot 2009 circa 6 mille kost.

 

12. De Mazda 2 volgde medio 2003 de populaire, kleine Demio ruimtewagen op. Dit hoge 3,92 m lange 5-deurs model heeft veel gemeen met concurrent Ford Fiesta en werd in dezelfde Ford fabriek in Valencia gebouwd. Toch heeft deze kleine MPV een eigen uitstraling en is met een variabele bagageruimte 268 liter een prima keuze voor ruimtezoekers. Die hebben keuze uit een 75 pk 1.2, 80 pk 1.4 en 101 pk sterke 1.6 liter lichtmetalen 4-cilinder benzinemotor met prima prestaties en een net verbruik, mede dankzij een gewicht van tussen de 1.025 en 1.060 kg. De zuinige (1 op 22) 68 pk sterke 1.4 CITD turbodiesel haalt een topsnelheid van 160 km/u. Standaard zijn ESP en ABS aan boord, wat de rijeigenschappen onder alle omstandigheden ten goede komt. De Mazda 2 is een solide gebouwde auto met een prima afwerking, maar ook vrij rumoerig en wat stoterig bij korte oneffenheden in het wegdek. Met een prijsrange van 14 tot 20 mille was de Mazda 2 destijds een fractie duurder dan de vergelijkbare Ford Fiesta. Van voor en achter heeft de Mazda 2 een geheel eigen look met een bescheiden grilletje met chroomrand erboven en deels in de grote achterklep opgenomen horizontale achterlichten.

 

13. De in 2003 gelanceerde Opel Meriva is een op de Corsa gebaseerde compacte ruimtewagen, die met een hoge bouw en lengte van 4,04 m fors groter en ook duurder is dan de Ford Fiesta en Mazda 2. Grote troef  van deze midi-MPV is het FlexSpace systeem om de 5-zitter in een ruimere 4-zitter om te toveren, zonder stoelen te verwijderen. Bij het neerklappen van de middelste zetel verschuiven de zijstoelen binnenwaarts en zijn ze tot 7 cm naar achter te verschuiven. Als 2-zitter beschik je over een enorme variabele laadruimte van 490 tot 1.300 liter, mede dankzij de lange wielbasis. Vanwege de grotere 1.6 en 1.8 liter 4-cilinder benzinemotoren van 87 en 125 pk met daarnaast een 75 pk 1.7 DTI en modernere 100 pk sterke 1.7 CDTI turbodiesels scoort de Meriva prima qua prestaties, maar minder op zuinigheid. Dit laatste is mede te wijten aan het vrij hoge wagengewicht van 1.250 tot 1.293 kg. De prijzen van deze forse in Spanje gebouwde B-segment MPV lagen destijds tussen de 18 en ruim 22 mille. Standaard zijn wel 2 full-size en twee zij-airbags.

 

14. Sinds begin jaren’80 werd de Honda Jazz in 2004 weer het instapmodel voor de Europese markt in de vorm van een kleine 5-deurs ruimtewagen. Deze Honda heeft een sterke wigvorm en oogt net zo strak als zijn grotere broer Civic. De slechts 3,83 m lange Jazz heeft een gewicht van 953 kg en is 170 km/u snel dankzij een 83 pk sterke 1.4 liter benzinemotor met een net verbruik van 1 op 16,5. De Jazz  is ook geleverd met een continu variabele CVT-transmissie met een 7-traps tiptoetsbediening. De standaard uitrusting was compleet met ABS, EBD en 4 airbags. De bouwkwaliteit en betrouwbaarheid van Honda’s zijn vrijwel onberispelijk, maar de toenmalige nieuwprijs van 17,5 tot ruim 20 mille was stevig. De Jazz was voor de echte individualisten, want voor het model geldt het gezegde ‘Ónbekend maakt onbemind’, maar toch bood de Jazz zijn specifieke kwaliteiten.

 

15. In 2003 verscheen de 3e generatie Lancia Ypsilon met een hoge, 3-deurs koets met veel stijlvolle (retro) details. Het is het kleinste premium model in het B-segment met als basis Fiat Punto techniek. In het interieur is er alles aan gedaan je behaaglijk te voelen in een klassiek getinte ambiance. Met 215 liter is de bagageruimte krap en alleen voorin zit je hoog als een vorst in deze mini-limousine. Er was keuze uit een 60 pk 1.2, 80 pk 1.2 16v en 95 pk sterke 1.4 16v benzinemotor met ook een zuinig, 70 pk 1.3 JTD turbodieseltje met een top van 165 km/u. Een bijzondere opties waren het Skydome glazen dak en de Selespeed automaat, die er een luxueus damessalonnetje van maakten. Deze luxueuze kleine Italiaan van grote klasse kostte nieuw destijds minimaal een stevige 13 mille. Ook hier geldt het credo ‘Ónbekend maakt onbemind’, dus de keus van de ras individualist.

Graphic Exception
Autoservice Deinum: meer dan een halve eeuw Automobielkennis! Peugeot Darl' Mat 402 roadster uit de jaren
JB Autoservice gespecialiseerd in VW, Audi, Seat en Skoda.
Garage Bonhof, APK, keuring station, en airco specialist in EPE. Alle occasions voor u geselecteerd. Vertrouwd een auto kopen doet u bij Garage Bonhof in Epe.
WWW.ARTVO.NL, sterk in elk merk maar gespecialiseerd in klassieke Renaults.
Uw Peugeot Specialist in Midden Nederland voor onderhoud, tuning en maatwerk.
VICTRACE staat voor VICTORIE & RACE = VICTRACE. Sinds 1986 heb ik mij bezig gehouden met het verfilmen van Historic- & Classic Car & Motorcycle events in binnen- & buitenland.
Joop Stolze Classic Cars in De Lier
Advertentie Ruimte 270 x 125 pixels
European Veteran Rally
Advertentie Ruimte 125 x 125 pixels