/var/www/vhosts/compactcarshow.nl/httpdocs/media/background/VW Lupo 1.2 TDI 3L spaarvarkentje.jpg

VW Lupo 1.2 TDI 3L spaarvarkentje

De Lupo 3L heeft relatief grote ronde koplampen die hem met name door zijn groene kleur een beetje een kikkerneusje geven. Vooral vanwege de bijna recht afgehakte achterzijde met 3e deur oogt de Lupo, die op speciale lichtgewicht wielen staat, als een heel compact stadswagentje.  De Lupo was er niet alleen als 61 pk 1.2 TDI 3L zuinigheidswonder, maar ook als het kleinste, sportieve  GTI model van VW met een 125 pk sterke 1.6 liter motor.

De Lupo 1.2 TDI 3L was eind vorige eeuw de zuinigste VW diesel die te koop was. Deze kleine 3-deurs hatchback kostte de lieve somma van € 18.395,-. In de Lupo 3L zijn diverse speciale constructies toegepast om tot een zo licht en tegelijk zo gunstig mogelijke Cw-waarde te komen. De Lupo kreeg daartoe een 1.191 cc 3-cilinder dieseltje met pompverstuivertechniek met 61 pk en 140 Nm trekkracht van 1.800 tot 2.400 tpm. Volgens VW kon je met de Lupo op 1 liter diesel liefst 33,3 km ver komen ofwel 3 liter per 100 kilometer, zoals de aanduiding ’3L’ beloofde.

Herfst 1998 werd de 3,53 m korte Lupo (wolf in het Italiaans) als instapmodel onder de Polo gepresenteerd. De vrijwel identieke, mar wat soberder uitgeruste Seat Arosa was al 1,5 jaar langer leverbaar als Spaans zusje. Volkswagen heeft veel veranderd aan de zuinigste Lupo 3 L die met zijn 803 kg liefst 152 kg lichter was dan de vergelijkbare 75 pk sterke Lupo 1.4 TDI met een top van 170 km/u. VW heeft dat bereikt door aluminium op ruime schaal toe te passen voor de motorkap, spatborden, portieren, achterklep, velgen en stoelframes. Het stuur is zelfs van een ultralichte magnesiumlegering gefabriceerd. En een reservewiel is vervangen door een spuitbusje met speciaal schuim om de lekke band weer rijdbaar te maken. Zware extra’s, zoals stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling en elektrische spiegels en ramen, waren niet leverbaar om de 3L zijn beloofde zuinigheid mee te kunnen geven. Op de veiligheidsuitrusting werd gelukkig niet beknibbeld, want de Lupo 3-Liter is uitgerust met ABS, twee airbags, gordelspanners en elektronische verdeling van de remkracht.

Pittig én zuinig wolfje

In 2000 bestond de Lupo modelreeks uit een 50 pk 1.0 benzinemotor, een 75 pk 1.4 16v, een 100 pk 1.4 16v variant met een hoge topsnelheid van 188 km/u, een direct ingespoten 105 pk 1.4 FSI en als benzinetopper zelfs een 125 pk 1.6 liter GTI-versie. Dieselen kon met een 60 pk sterke 1.7 SDI met dieselpomp, een 75 pk 1.4 TDI 3-cilinder en de 3-liter 1.2 TDI 3-cilinder met 61 pk als ultieme spaarvarkentje. Waar het bij deze peperdure kleine auto om draaide waren zijn verbruikscijfertjes. Autofabrikanten geven allemaal prachtige theoretische scores op papier op, maar het gaat om het praktijkverbruik onder Nederlandse omstandigheden in ons drukke verkeer. Je moest in dit spaarvarken daarvoor heel wat kilometers afleggen met een beheerst bewegende rechtervoet om het opgegeven verbruik ook echt te behalen. Omwille van de veiligheid moet je dan natuurlijk niet enkele meters achter een vrachtwagen gaan hangen of extreem langzaam rijden op de snelweg. Wel zinvol is om de pook van de 5-traps semi-automaat in de zuinigste E-stand van de ECO-schakelaar te zetten. Theoretisch kun je ver komen met het 34-litertankje, maar tijdens de door diverse autobladen gedane praktijktests kwam het verbruik echter niet zuiniger dan 1 op 27,8 uit. Om aan de fabrieksopgave te komen, zou je echter nooit harder dan 110 km/u moeten rijden. De Lupo 3L kon dus de mooie beloftes van Volkswagen niet helemaal waar maken, maar was wel overduidelijk het zuinigste seriemodel in 2000.

Ook een scheurijzertje

Gelukkig is zuinig rijden met de Lupo ook leuk omdat het behoorlijk geraffineerd gaat en je op het dashboard op de twee verbruiksmeters goed kunt zien waar je mee bezig bent. Als je echt haast hebt en met de hand schakelt, walst het dappere 3 pittertje alle doemscenario’s over gebrek aan prestaties volledig plat. De semi-automaat geeft bij terugschakelen indien nodig zelfs professioneel een toefje tussengas. Het lage gewicht zorgt er mede voor dat de Lupo pittiger te rijden is dan gedacht en zelfs het dieselgepruttel blijft binnen de perken in de cockpit. Zelfs bij een pittige rijstijl scoort de Lupo nog altijd een nette 1 op 22. Manco’s van de Lupo zijn het nogal schokkerig wegrijden vanuit stilstand en de semi-automaat neemt voor het overschakelen de tijd. Sneller wisselen van versnelling laat gaat door tijdens het schakelen het gas een beetje los te laten. De smalle, rumoerige bandjes zorgen voor meer onderstuur en minder stabiliteit bij rechtuit rijden dan bij een reguliere Lupo. En het ontbreken van stuurbekrachtiging vergt bij parkeren enige spierkracht. Ook reageert de transmissie niet altijd even alert op plots gasgeven. Dat is een kwestie van iets meer marge inhouden dus. Tot slot stelt de krappe 130 liter kofferbak niet zoveel voor. Vast staat dat Volkswagen met de 3L een heel speciale Lupo heeft gebouwd. Liefhebbers van techniek zal dat bijzonder aanspreken en het dualistische karakter - pittig versus super zuinig - maakt hem voor een grotere groep kopers heel acceptabel. Zijn nieuwprijs was echter hoog en in vergelijking met de Lupo 1.7 SDI pas na heel veel kilometers terug te verdienen. Gezien de hoge brandstofprijzen in ons land en de redelijke occasionprijzen voor een Lupo 3L in Duitsland nu is er een levendige importhandel ontstaan. Het exemplaar op de foto heeft op deze manier ook een nieuw NL-kenteken gekregen. Zeker voor 1- of 2 persoonsgebruik is een Lupo met zijn leuke vormgeving en een vlot ogend dashboard met een compact instrumentarium met twee grote meters een prima budget occasion. Er is keuze genoeg aan reguliere Lupo varianten. Voor veel rijders is de 3L versie nu als occasion van minimaal 10 jaar financieel veel bereikbaarder, maar in ons land wel uiterst zeldzaam. Hij is herkenbaar aan zijn dicht gemaakte grille voor een betere stroomlijn. Er is een actieve Lupo 3L eigenarenclub, waarvan tal van leden het speciale onderhoud door JB Autoservice in het Drentse Dieverbrug laten uitvoeren.

CabrioVaria
Autoservice Deinum: meer dan een halve eeuw Automobielkennis! Peugeot Darl' Mat 402 roadster uit de jaren
JB Autoservice gespecialiseerd in VW, Audi, Seat en Skoda.
Garage Bonhof, APK, keuring station, en airco specialist in EPE. Alle occasions voor u geselecteerd. Vertrouwd een auto kopen doet u bij Garage Bonhof in Epe.
WWW.ARTVO.NL, sterk in elk merk maar gespecialiseerd in klassieke Renaults.
Uw Peugeot Specialist in Midden Nederland voor onderhoud, tuning en maatwerk.
VICTRACE staat voor VICTORIE & RACE = VICTRACE. Sinds 1986 heb ik mij bezig gehouden met het verfilmen van Historic- & Classic Car & Motorcycle events in binnen- & buitenland.
Joop Stolze Classic Cars in De Lier
Advertentie Ruimte 270 x 125 pixels
European Veteran Rally
Advertentie Ruimte 125 x 125 pixels